تیرها عناصر سازه‌ای هستند که در ساختمان‌ها و سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که در برابر بارهای وارد شده به صورت جانبی به محور خود مقاومت می‌کنند. آنها معمولاً بارهای وارد شده را در طول خود به نقاط انتهایی خود منتقل می کنند، جایی که بارها به دیوارها، ستون ها، پایه ها و غیره منتقل می شود. انواع مختلفی از تیرها در ساختمان ها و سازه ها برای تحمل بارهای عمودی، نیروهای برشی و لنگرهای خمشی استفاده می شوند.

انواع تیرآهن

تیرها انواع مختلفی دارند که بر اساس شرایط زیر دسته بندی می شوند

  • براساس شرایط پشتیبانی
  • اساس مصالح ساختمانی
  • بر اساس شکل های مقطع
  • بر اساس هندسه
  • بر اساس شرایط تعادل
  • بر اساس روش ساخت
  • انواع دیگر تیرها

1.اساس شرایط پشتبر یبانی

تیر با تکیه گاه ساده تیر با تکیه گاه ساده یکی از ساده ترین سازه هاست. این فقط دو پشتیبانی دارد، یکی در هر انتها. یکی تکیه گاه پین ​​شده و دیگری تکیه گاه غلتکی است. با این پیکربندی، پرتو از هرگونه حرکت عمودی در هر دو انتها جلوگیری می کند در حالی که اجازه چرخش آزادانه را دارد

تیر ثابت – یک تیر ثابت هر دو انتهای خود را به طور صلب ثابت می کند به طوری که شیب انتهایی آن صفر باقی می ماند. انتهای ثابت علاوه بر واکنش ها باعث ایجاد لحظات ثابت در آنجا نیز می شود. اگر بتوان انتهای کامل را ثابت کرد، تیرهای توکار حداکثر گشتاورهای خمشی کمتری دارند و انحرافات کمتری دارند.

تیرهای کنسولی – تیرهای کنسولی اعضایی هستند که فقط از یک نقطه پشتیبانی می شوند. معمولاً با پشتیبانی ثابت برای اطمینان از استاتیک بودن سازه، تکیه گاه باید ثابت شود. به این معنی که قادر به پشتیبانی از نیروها و لحظات در همه جهات است

تیر پیوسته – تیر پیوسته تیری است که از چندین دهانه و تکیه گاه های متعدد در یک واحد عبور می کند. تیرهای پیوسته را می توان با پشتیبانی رایگان یا پشتیبانی ثابت ارائه کرد. لزومی ندارد که تکیه گاه در انتهای تیر پیوسته باشد

تیر اهن

2.بر اساس مصالح ساختمانی

تیر بتن آرمه – تیرهای بتن مسلح از بتن ساخته شده است که با میله های فولادی تغییر شکل داده شده در طول عضو ساخته شده است. میله های فولادی قرار داده شده در عضو بر استحکام سازه می افزاید. این تیرها عناصر سازه ای هستند که برای حمل بارهای خارجی عرضی طراحی شده اند.

تیر فولادی – از تیرهای فولادی برای حمل بارها از سازه به تکیه گاه مجاور استفاده می شود. تیرهای فولادی انواع مختلفی دارند که شامل تیرهای I، تیر H، مقطع W و S، تیرهای صفحه ای، تیرهای دروازه ای، مقطع توخالی مستطیلی و مقطع توخالی مدور و تیر مرکب می باشد.

تیر چوبی – ساخت تیر چوبی شامل پایه‌های ساختاری عمودی و تیرهای افقی است که برای تشکیل یک قاب ساختاری که دیوارها در آن “قرار می‌گیرند” به هم متصل شده‌اند.

تیر کامپوزیت – تیر کامپوزیت یک عضو ساختاری است که از دو یا چند ماده غیر مشابه به هم متصل شده اند تا به عنوان یک واحد عمل کنند. این تیرها از مواد پلیمری تقویت شده با الیاف ساخته شده اند.

تیر اهن

3. بر اساس شکل های مقطع

تیر مستطیلی – تیرهای مستطیلی بیشتر در ساختمان های اداری/تجاری استفاده می شود. اینها را می توان در محل با استفاده از تقویت کننده استاندارد یا پیش ساخته ریخته گری کرد.

تیر مقطع T – تیر T (یا تیر سه راهی) که در ساخت و ساز استفاده می شود، یک سازه باربر از بتن مسلح، چوب یا فلز با سطح مقطع T شکل است. قسمت بالای سطح مقطع T شکل به عنوان فلنج یا عضو فشاری در مقاومت در برابر تنش های فشاری عمل می کند.

تیر مقطع L – این بخش های تیر دارای شکل L معکوس هستند که طوری قرار می گیرد که فلنج بالایی آن قسمتی از لبه یک طبقه را تشکیل دهد. طول دو پا بسته به نحوه استفاده می تواند برابر باشد یا از نظر طول متفاوت باشد. این تیرها به طور قابل اعتمادی پایدار هستند و بنابراین معمولاً برای لنگر انداختن سیستم کفپوش به فونداسیون ساختمان استفاده می شوند.

تیراهن

4.بر اساس هندسه

تیر مستقیم – تیرهای مستقیم اعضای افقی هستند که برای تحمل بارهای اعمال شده به صورت عمودی در عرض یک دهانه استفاده می شوند. اینها بر روی اعضایی اعمال می شود که از بالا به طور مداوم به پایین در طول طول خود متصل هستند، و آنهایی که بالا و پایین در فواصل زمانی به هم متصل هستند، خرپا نامیده می شوند.

تیر منحنی – پرتو منحنی شکل هندسی دارد که توسط حرکت در فضای یک شکل صفحه (به نام مقطع تیر منحنی) شکل می گیرد. مرکز ثقل آن همیشه از یک منحنی خاص (محور) پیروی می کند و صفحه شکل با منحنی نرمال است. بین تیرهای منحنی با مقطع ثابت تمایز قائل شد.

تیرهای مخروطی – از تیرهای مخروطی برای ایجاد دفاتر، خرده فروشی یا سایر فضاهای تجاری و همچنین انبارهایی با عرض حداکثر 120 فوت استفاده می شود. تیرهای مخروطی با ستون های دیوار مستقیم جفت می شوند و نصب دیوارهای داخلی مستقیم را ساده می کنند

تیر اهن

5.بر اساس شرایط تعادل

تیر معین استاتیکی – تیر معین استاتیک مجموعه ای از تعدادی اجزا مانند دال ها، تیرها، ستون ها، دیوارها، پایه ها و غیره است که در حالت تعادل باقی می ماند.

تیر از نظر استاتیکی نامعین – سازه های استاتیکی نامعین مانند شرایط سازگاری تغییر شکل ها و غیره برای دریافت واکنش های ناشناخته برای ترسیم نمودارهای لنگر خمشی و نیروی برشی استفاده می شود.

تیر اهن

6.بر اساس روش ساخت

تیرهای درجا – تیرهای درجا توسط دیوارها یا ستون‌ها پشتیبانی می‌شوند، اگرچه گاهی اوقات آنها از زمین پشتیبانی می‌شوند. ساخت تیر به قالب برای کناره ها و زیره آن نیاز دارد. دومی باید به طور موقت تا زمانی که تیر تکمیل شده استحکام کافی را به دست آورد، پشتیبانی شود. پس از نصب قالب زیرزمینی، فولاد تقویت کننده لازم ثابت می شود و اتصال لازم به آرماتور در ستون های نگهدارنده یا سایر عناصر ایجاد می شود.

تیر بتنی پیش ساخته – تیر بتنی پیش ساخته شامل پانل های قوسی بتنی پیش ساخته، مینی دال های توخالی یا تخته هایی است که بین تیرهای پیش ساخته کوچکتر با فاصله بیشتر یا تیرچه هایی که بین دیوارها یا ستون ها قرار گرفته اند قرار می گیرد. سپس یک لایه بتن مسلح نازک روی آن ریخته می شود. سیستم پیش ساخته نیازی به قالب بندی گسترده یک دال بتنی ریخته گری در محل ندارد.

تیر بتنی پیش تنیده – تیر بتن پیش تنیده می تواند مسافت های طولانی تری را بپیماید، نازک تر، سبک تر است و از بتن کمتری بدون ترک یا شکستن استفاده می کند.

تیر اهن

7.انواع دیگر

تیر عمیق – تیرهای عمیق عناصر سازه ای هستند که به صورت تیرهای ساده بارگذاری می شوند که در آن مقدار قابل توجهی از بار توسط نیروی فشاری که ترکیب بار و واکنش است به تکیه گاه ها منتقل می شود.

تیر تیرآهن – تیرچه یک تیر تکیه گاه است که در ساخت و ساز استفاده می شود. این تکیه گاه افقی اصلی سازه ای است که از تیرهای کوچکتر پشتیبانی می کند. تیرآهن ها اغلب دارای مقطع I-beam متشکل از دو فلنج باربر هستند که توسط یک شبکه تثبیت کننده از هم جدا شده اند، اما ممکن است شکل جعبه، شکل Z یا اشکال دیگر نیز داشته باشند. معمولاً برای ساخت پل از تیرآهن استفاده می شود.

تیر اهن

نتیجه

در بالا انواع تیرهای مورد استفاده در ساختمان ها و سازه ها توضیح داده شد که هر کدام از آنها نیازهای عملکردی خاصی را انجام می دهند. انواع تیرها با توجه به نوع تکیه گاه ارائه شده، شرایط بارگذاری، شکل مقطع و انواع مصالح به کار رفته در ساخت آن طبقه بندی می شوند.