انواع سنگ راه پله

پله طوری ساخته می شود که فضا را به بخش های کوچکتر عمودی تقسیم کند. از دیرباز، پله ها بیشتر از چوب و سنگ و فلز ساخته می شوند.

در ساختمان های مسکونی نو و با رسیدن مواد پایه جدید، فناوری های نوآورانه ای همراه مزایای نو حضور پیدا کرده اند. در کنار دسترسی پذیری دینامیکی، مردم هنوز علاقه ی خاصی به استفاده از انواع مختلف سنگ ها برای پله ها دارند که از میان آنها می توان به پوشاننده های سنگی طبیعی، پله های سنگ فرشی و دیگر موارد اشاره کرد.

انواع مختلف سنگ های مورد استفاده برای پله های سنگی

بسته به در دسترس پذیر بودن محلی، بودجه ای و مقدار استفاده و خواستار دوام، سنگ های مختلفی در ساخت و ساز به کار می روند. با محدود سازی مطالعه مان به پله های سنگی، بگذارید تا در ابتدا بیشتر سنگ های مورد استفاده را برای پله ها فهرست بندی کنیم. شما 4 نوع سنگ در فهرست زیر می بینید:

  1. سنگ دگرگونی(Metamorphic Stone)
  2. سنگ رسوبی(Sedimentary Stone)
  3. سنگ آذرین(Igneou Stone)و
  4. سنگ مصنوعی(Artificial Stone)

بگذارید تا در ابتدا، با معرفی پایه ی این نوع سنگ ها شروع کنیم و سپس نگاهی به چگونگی مورد استفاده قرار گرفتن شان در ساخت پله های سنگی بیاندازیم.

  1. سنگ دگرگونی

سنگ دگرگونی از روند طولانی تغییر طبیعی از یک نوع سنگ به نوع دیگری از سنگ با استفاده از ترکیب گرما، فشار و مواد معدنی بوجود می آید. تفاوت های میان انواع مختلف این سنگ ها می تواند تغییر بافت و تغییر رنگ باشد.

بگذارید تا به هریک از این سنگ ها، نگاه مختصری کنیم.

الف) پله های مرمری

مرمر، سنگ کربنات کریستالی است که می تواند هر نوعی از صیقل را بپذیرد. انعطاف پذیر و جذاب، و نوع با دوامی از سنگ طبیعی است. مرمر بیشتر در ساختمان های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد؛ زیرا به‌ خوبی با سرامیک و چوب ترکیب می‌ شود.

ب) پله های سنگ لوحی(Slate)

سنگ لوح، یک سنگ دگرگونی ریزدانه است. کاشی های لوحی، بیشتر برای پوشاندن زمین و به ویژه ساخت پله ها و روکار دیوار مورد استفاده قرار می گیرد و در بازه گسترده ای از بافت ها و رنگ ها در دسترس است. سنگ لوح، انرژی کارآمد و مقاوم دربرابر آتش است. اما شکننده‌ است و رطوبت را جذب می کند.

  1. سنگ رسوبی:

سنگ رسوبی از عناصری چون رودخانه، یخچال طبیعی، گیاهان و اقیانوس ها نشئت می گیرد. بگذارید تا به هریک از انواع این سنگ ها، نگاه مختصری کنیم.

الف) پله های سنگ آهکی(Limestone)

سنگ آهک یکی از پرکاربردترین سنگ ها در ساخت و ساز است. سنگ آهک معمولا، به آجرها یا قطعه های مختلف نسبت به اندازه مورد نیاز، تقسیم می گردند و سپس، این آجرها-قطعه ها، به عنوان پیشانی پلکان مورد استفاده قرار می گیرند. به‌دلیل قوی و با دوام بودن طبیعی شان، پیشانی های پله سنگ آهکی استفاده گسترده ای را دارند.

ب) پله های سنگ شنی

سنگ شنی در سرتاسر جهان به عنوان ماده پایه و پرکاربرد ساخت و ساز، مورد استفاده قرار می گیرد. کار کردن با سنگ های شنی آسان است و آنها نسبتا به ‌طور طبیعی نرم هستند.

ج) پله‌های سنگ آهکی تراورتن

سنگ آهک سفید رنگ (تراورتن)، یکی از پر استفاده ترین سنگ های معماری نو و نوعی از سنگ طبیعی در دسته سنگ آهک است.

  1. سنگ آذرین:

سنگ آذرین، در اصل با استفاده از مواد پایه آتش فشانی مانند ماگما (مواد مذاب) به وجود می آید. می توان به دو نوع از بهترین های سنگ آذرین در ساخت پلکان سنگی اشاره نمود:

الف) پلکان گرانیت

ب) پلکان بازالت (مرمر سیاه)

بگذارید تا به هریک از این سنگ ها به‌ طور مختصر نگاه کنیم.

الف) پلکان گرانیتی

گرانیت یکی از انعطاف پذیرترین و مورد استفاده ترین سنگ های طبیعی است. گرانیت سخت، با دوام، ماندگار، مقاوم در برابر باکتری و لکه است و نگهداری آسانی دارد.

ب) پلکان بازالت

بازالت، سنگی سیاه رنگ و ریزدانه است. می توان بازالت را با برش به ابعاد و شکل مورد استفاده، به عنوان پیشانی پله‌ به‌کار برد.

مولفه های اصلی پلکان سنگی، پله سنگی خارج ساختمان

پلکان از بخش های مختلفی تشکیل شده است. بگذارید تا نگاه مختصری به یکی از مهمترین مولفه های پلکان های سنگی، پله خارج ساختمان سنگی، بیاندازیم.

  1. پله خارج ساختمان سنگی:

معمولا پله خارج ساختمان سنگی از پیشانی، با لابرنده، لبه و تیر فرعی تشکیل می شود. پنج نوع مختلف از پله سنگی معمولا در ساختمان های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.

الف) پله سنگی مستطیلی

پله سنگی مستطیلی، پله هایی هستند که در آنها، لبه ی بالایی پشتی یک پله، لبه ی پایینی پله دیگر را نگه می دارد.

ب) پله سنگی سه گوش

پله سنگی سه گوش، نوعی از پله است که در آن، بنا پله سنگی را می برد تا زیر تاق مسطحی را بسازد.

ج) پله خارج ساختمان سنگی پیشانی قطعه ای و بالابرنده

پله خارج ساختمان سنگی پیشانی قطعه ای و بالابرنده نوعی از پله سنگی است که در آن قطعه تخته سنگ به عنوان پیشانی و مشابه پله خارج ساختمان بندی عمل می کند.

د) پله سنگی مسکونی

پله سنگی مسکونی یکی از انواع پله های سنگی است که در آن، پیشانی و با لابرنده هر پله، قطعه نازکی از سنگ است.

مزایای پله های سنگی

مزایای پله های سنگی بسیار جالب هستند و برای نگاه مختصری به آنها، در اینجا فهرست شده اند.

  1. پله های سنگی ساختمان را زیبا و جذاب می کند.
  2. پله های سنگی موجب ربودن چشمان بازدیدکنندگان می‌شود.
  3. پله های سنگی نسبت به پله های چوبی بادوام تر هستند.
  4. پله های سنگی عایق صدا و آتش هستند.

معایب پله های سنگی

مانند آن روی سکه، برخی از موارد عجیبی وجود دارد که ممکن است ما به آنها، به عنوان معایب پله های سنگی اشاره کنیم. آنبعضی از مهمترین آنها عبارتند از:

  1. افرای که بودجه کمی دارند ممکن است ساخت پله های سنگی را بسیار گران برآورد کنند.
  2. سنگ ها به‌طور طبیعی سرد هستند. در نتیجه، قدم گذاشتن بر روی پله می تواند به شما تجربه ی ناخوشایندی را به ویژه در زمستان بدهد.
  3. وزن سنگ بسیار زیاد است. درنتیجه، احتمال ترک برداشتن زیر پله وجود دارد.

کلام پایانی

سنگ دارای ظاهری فاخر و زیبا است که از دیر باز زینت بخش پله ها بوده است. اگر چه سنگ در بازار ساختمان جز مصالح گران قیمت محسوب می شود اما دوام و زیبایی آن باعث شده محبوبیت زیادی داشته باشد. در این مطلب سعی کردیم در مورد سنگ پله اطلاعات ارزشمندی در اختیارتان قرار دهیم.

 

Author: