درب ریولوینگ و ویژگی های آن

درب ریولوینگ برای کنترل انتقال گرما و تهویه مطبوع هوا در ساختمان استفاده می شود. سازه درب ریولوینگ شامل قاب های مجزا درب (باله)، شفت مرکزی با ابزارهای مورد نیاز برای حفاظت از باله های درب با سازه استوانه ای  که درب گردان یا چرخشی نامیده می شود، به شیشه نصب می شود. سقف (توسط سازه چرخشی حفاظت می شود) که حاوی یک دستگاه عایق (برای کنترل سرعت درب ها) یا یک وسیله  الکتریکی برای جلو راندن درب ها با موتور حرکتی است که به صورت خودکار عمل می کند. مزیت عمده درب ریولوینگ این است که همیشه باز و بسته می شود؛ بدین معنا که یک سیستم طراحی شده وجود دارد که حداقل یکی از باله های آب بندی شده همیشه باز است. تهویه هوا و میزان درجه گرمای هوا را کم و به بیرون درب های ساختمان هدایت می کند.

درب ریولوینگ یا  چرخشی چیست؟

درب اتوماتیک ریولوینگ که به درب گردان یا چرخشی نیز معروف است نوعی درب شیشه ­ای محسوب می ­شود و عملکری گردان دارد. با این نوع درب ها معمولا در ساختمان های تجاری بزرگ و هایپر مارکت ها مواجه شدیه اید. درب ریولوینگ شبیه یک استوانه بزرگ است که به صورت مدور و چرخشی حرکت می کند. برای باز و بسته شدن این درب ها از نیروی برق استفاده می شود.

 

عملکرد درب ریولوینگ

هزینه های ذخیره سازی انرژی  می توانست قابل توجه باشند ولی درب ریولوینگ آن را بهینه سازی  می کند زیرا درب های ریولوینگ برای ذخیره کردن انرژی به دیوارهای منحنی سازه چرخشی این اجازه را می دهد که درب محکم بسته شود. هر باله آب بندی شده با لاستیک و نمد مجهز است. آب بندی هوا باید در باله های درب قرار بگیرد چون که باعث کم شدن عمر کارایی آن ها می شود. این مرحله نیز بخشی از طراحی درب ریولوینگ است.

تاریخچه

اولین  تاریخ استفاده از درب ریولوینگ نامشخص است . حدوداً از سال ۱۷۹۰ در شیکاگو چنین درب هایی مورد استقبال قرار گرفتند. تا جایی که آنها هنوز از این درب ها در موارد بسیاری استفاده می کنند. درب ریولوینگ مشکل بستن خودکار درب را حل کرده به صورتی که گرما و سرما را از هدر رفت حفظ می کند. درب های ریولوینگ اولیه تولید شده  از چوب ساخته شده اند زیرا تکنولوژی  و مواد مورد نیاز تولیدکنندگان از فلز بود که به لحاظ اقتصادی و گران قیمت بودن مانع دسترسی به آن شده بود.

 

 

اجزا و مواد درب ریولوینگ

 

مواد خام مورد استفاده در ساخت درب ریولوینگ شامل آلومینیوم اکستروژن، لوله فولادی، تراش کاری قطعات فلزی و فولادی که طراحی و به سازه متصل می شوند. فریم چند لایی شیشه ای(مدور و صاف)، لاستیک ، نمد و سنسورها برای کنترل حرکت چرخشی درب ها در جواب دهی به علامت حسّگر استفاده می شود.

اجزا تشکیل دهنده درب اتوماتیک عبارتد از:

  • باله ها که در قسمت استوانه ای درب تعبیه شده اند. وشامل 2 باله، 3 باله یا 4 باله می شود.
  • سنسورها که ساختار مدرن و امروزی درب را شکل می دهد.

 

طراحی

طراحی اساسی درب ریولوینگ (با رعایت ابعاد، تعداد بال های درب، داشتن عملکرد دستی یا خودکار، میزان  ایمنی، پرداخت کاری و رنگ) به درخواست نیاز کاربران قابل اجرا است. طراحی اساسی درب ریولوینگ قابل تغییر نیست. اما چندین پیکر بندی از آن موجود است. هنگامی که مهندس معمار درب ریولوینگ را مشخص می کند، در وهله اول بهترین طراحی که باعث صرفه جویی در انرژی  شود را در اولویت قرار می دهد. این یک ایده اساسی است که معمار در پیکر بندی و فریم سیستم درب ریولوینگ می تواند طرح ها را مطابق با سلیقه شما وفق دهند و اجرا کنند.

مراحل تولید

۱. قطعات آلومینیوم به درازا بریده می‌شود و در انتهای درب ریولوینگ روی هم قرار می گیرند. تولیدکنندگان آلومینیوم، اکستروژنی که تحت فشار زیاد دستگاه قرار گرفته باشد را آلومینیوم اکستروژن می نامند.

۲.دیوارهای مدور چرخشی با  شکل دهی  مکرر به اکستروژن آلومینیوم تغذیه می‌شوند تا خمیدگی مکانیکی شعاع دایره به دست آید. شعاع دایره بستگی به سایز مشخص شده درب ریولوینگ دارد.

۳.همه قسمت های آلومینیوم (درب و چارچوب و غیره) متصل بهم هستند . تمام قطعات به هم وصل می­شوند و اجزا اصلی سیستم آماده می شود.

۴.منحنی سقف  از شکل داخلی سقف برش داده می شود.

۵.سقف برای نصب ادوات روشنایی آماده می شود،(برش دادن) سوراخ مرکز شفت در همان مرکز برش داده می‌شود.

۶.زاویه فولادی متصل بهم با الگوی مشبک برای نگهداری  از سقف و امنیت  و کنترل سرعت دستگاه مکانیکی فراهم شده و الگوی مشبک در بالای سقف نصب می شود.

۷.در کارخانه، درب ساخته شده را آزمایش می­کنند تا « مکانیزم عیب یابی»  و «میزان مقاوت درب در برابر شکستگی»  در آن کنترل شود. این امر باعث می ‌شود چارچوب های درب بذدون نقص به دست شما برسند.

۸.تمام درب ریولوینگ در کارخانه برای آزمایش، جمع آوری می شود. درب ریولوینگ  به صورت جداگانه و برای نگهداری در پلاستیک پیچیده و بار دیگر برای حمل ترخیص می شود. معمولا درب های ریولوینگ در جعبه های ضد ضربه قرار می گیرند تا بدون هیچ آسیبی به دست مشتری برسند.

 

قیمت درب ریولوینگ

استفاده درب های ریولوینگ با شروع پاندمی کرونا رو به افزایش شده است. این امر در سطح جهانی بر قیمت درب های ریولوینگ تاثیر داشته است. با این حال قیمت درب های ریولوینگ در بازار ایران به سه عامل بستگی دارد:

  • کیفیت اجزای تشکیل دهنده درب
  • برند تولید کننده
  • اندازه و بزرگی درب

 

کلام پایانی

اگرچه طراحی اصلی درب ریولوینگ بعد از  ۲۰۰سال استفاده باقی مانده است بعضی از درب های جدید خیلی بزرگ تر هستند و با  طراحی استادانه ای شکل جدیدی یافته اند. همچنین در آینده دستگاه های  الکترونیکی به این درب ها اضافه خواهند شد  که اجازه می دهند چندین نفر در یک بار باز شدن عبور کنند. در بازار امروز درب های ریولوینگ  برای عبور یک یا دو نفر در یک زمان طراحی شده اند. یکی از محدودیت های مکانیکی ساخت تجهیزات سیستم درب های بزرگ و گران قیمت برای نگهداری و تعمیر پر زحمت شان است.

 

 

 

Author: