درب های سربی

استفاده از درب های سربی امروزه در بیمارستان ها و سایر کلینیک ها بسیار اهمیت دارند. به این خاطر است که درب های سربی برای جلوگیری از ورود اشعه های مضر به درون اتاق به کار گرفته می شوند. در برخی از بیمارستان ها، فقط از درب های سربی معمولی استفاده می کنند، اما در بیمارستان های مدرن امروز، آن ها از درب های بیمارستانی اتوماتیک از جمله درب های اتوماتیک سربی، درب های غیرقابل نفوذ اتوماتیک استفاده می کنند. این درب به طور خاص برای اتاق های رادیولوژی که پرتوهای ایکس ری در آن زیاد است طراحی شده است. دلیل این کار استفاده از سپر سربی است  تا  حفاظت کارمندان بیمارستان یا کلینیک و بیماران از اشعه های مضر دستگاه ایکس ری را بر عهده بگیرد. در این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات لازم در مورد درب سربی را با هم بررسی کنیم.

درب سربی چیست؟

درب سربی مانع بسیار خوبی برای انتقال یافتن اشعه های مضر است که در کنار دیوار سربی می تواند ایمنی کامل را ایجاد کند.  درب های سربی  معمولا در مکان هایی مانند بیمارستان ها و انواع محیط های صنعتی آلوده به اشعه ایکس مورد استفاده قرار می گیرد. درب های سربی که به درب های ضد تشعشع (شیلد) نیز معروف هستند به منظور حفاظت نیروی انسانی در محیط هایی است که تابش اشعه های مضر مثل ایکس و گاما وجود دار.

مزایا و ویژگی های بدنه ی درب های سربی

  1. اشکال مختلف پوشش لبه ی درب را به کار برده است، با نوارهای درزگیر بادوام و مقاوم تجهیز شده، و با نیازمندی های مربئط به عدم نفوذ اشعه ها تطابق دارد.
  2. برای نوع دیواری آن، ریل درب و مسیر اپراتور مستقیما بر روی دیوار نصب می شود و نصب آن آسان و سریع است.
  3. درب های سربی سخت افزارهایی باکیفیت بالا دارند، و زیبا، ظریف، کاربردی و قابل اعتماد است.
  4. طراحی منحصر به فرد دسته ها به منظور کاهش نیروی باز کردن دستی در هنگام قطعی برق.
  5. اجرای سریع و بی سر و صدا، به بن بهتر تاثیر عایق صدا خوب و بهینه است.
  6. فناوری درزگیری خطی پلاستیکی که با شیار روی ریل هدایت ترکیب شده است؛ این امکان را به می دهد که وقتی که درب بسته شد کاملا درزگیری و مهر و موم شود.

درب های سربی در مراکز پزشکی

یکی از بخش هایی که باید در ساختمان مراکز پزشکی و بخش سلامت به کار رود سیستم درب های اتوماتیک است. کلینیک ها، مراکز سلامت و بیمارستان ها برای راحتی بیماران و همراهانشان تعداد زیادی درب های اتوماتیک را تعبیه می کنند.

درب های این مراکز بهداشتی برای جلوگیری از برداشت منفی مراجعه کنندگان به مراکز درمانی،  به گونه ای زیبا تزیین شده اند تا اتاق های پذیرش و انتظار بیشتر یادآور یک هتل باشند. چنین راهکار هوشمندانه ای باعث می شود اقامت بیمار تا حد امکان بدون استرس و آسیب روحی باشد.

همانطور که مرز بین خیابان ها و ورودی ساختمان ها از طریق درب ها کاملا جدا می شوند، مراکز درمانی وجود دارند که، با توجه به مشخصاتشان می بایست شرایطی امنیتی بالا داشته باشند، ازجمله اتاق های تصویربرداری که به اشعه های مضر ایکس ری آلوده هستند.

لوازم جانبی درب های سربی

برای امنیت بیشتر، می توان سوئیچ های برنامه ریزی کنترل از راه دور، سوئیچ های بدون لمس، دکمه های فشار آرنج، فوتوسل ها هم را روی درب های سربی نصب کرد.

درب های سربی عایق بندی کاملی دارند زیرا هر ورق، دو لایه ی سرب اندود شده با ضخامتی به اندازه ی یک میلی متر دارد، که با الحاق های سربی دیوارهای اتاق ایکس ری همپوشانی خواهند داشت. این امر حداکثر ایمنی برای رادیولوژیست ها و پزشکان را فراهم می کند، زیرا کار هر روزه ی آنان به این معناست که آن ها مدام در معرض اشعه های مضر هستند.

رنگ درب اتوماتیک سربی

شما می توانید ضدزنگ فولاد یا آلومینیم و ورقه های پلاستیکی را در رنگ های مختلف انتخاب کنید.

موتور درب اتوماتیک سربی

هر درب با آخرین موتور مولد ذخیره ی انرژی حرکت داده می شود که بی صدا بودن، دوام و نگهداری کم را اطمینان می دهد.

امنیت درب سربی

هر درب به وسیله ی سنسور لمسی باز و بسته می شود، بنابراین جلوی ارتباط مستقیم افراد با دستگیره درب را می گیرد. هر دو سنسور امنیتی خطر بسته شدن تصادفی درب را کاهش می دهند. همن امر موجب ایمنی درب های سربی می گردد.

لوازم جانبی درب سربی

امکان انتخاب گزینه هایی مثل شیشه ی دوجداره، دستگیره فولادی، سنسور باز  و بسته کردن درب و سیستم قفل مرکزی وجود دارد.

قیمت درب سربی

قیمت درب سربی تا حدودی بالا استو این امر به دلیل تحریم ایران و افزایش نوسانات ارزی است.. به طور کلی این نوع درب ها کالایی وارداتی محسوب نمی شوند و معمولا در ایران ساخته می شوند.

دامنه ی کاربرد درب سربی

برای خدمات رادیولوژی، اتاق عمل، برای واحد های جراحی، برای پزشکی هسته ای، برای اتاق های نظافت، برای کلینیک های دامپزشکی

سایر مشخصات درب سربی

به طور کلی این نوع درب نوعی محافظ از جنس سرب است و در آن از فولاد ضد زنگ، سرب اندود شده، موتور اتومات، درزگیرهای غیرقابل نفوذ و مواد ضد باکتری تشکیل شده است.

کلام پایانی

درب های سربی می توانند در انواع مختلفی ساخته شوند، مثل: کشویی، لولایی، غیرقابل نفوذ و ساده. همچنین امکان انتخاب رنگ ضد زنگ فولاد یا آلومینیم و ورقه های پلاستیکی در رنگ های مختلف وجود دارد. در هر نوع یا رنگی امکان ضد اشعه کردن آنها وجود دارد. در این مقاله تلاش کردیم به بررسی ویژگی های درب های سربی بپردازیم.

 

Author: