هر آنچه باید در رابطه با مهندسی تخریب بدانید…

برخلاف باور عمومی، مهندسی تخریب بسیار فراتر از منفجر کردن و انهدام ساختمان هاست. خب، درسته که شما باید ساختمان ها را تخریب کنید ولی روند تخریب حتی فراتر از یک علم است و قطعا ربطی به یک انفجار بدون حساب کتاب ندارد. در این مقاله به بررسی اصطلاح مهندسی تخریب می پردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید چون قصد داریم بیاموزیم چگونه می توانیم یک متخصص تخریب ساختمان شویم و نگاه عمیق تری به علم روند تخریب داشته باشیم.

مهندسی تخریب چیست؟

تخریب توسط عملیات انفجار یک شیوه ی عالی برای تخریب ایمن و در عین حال کارآمد سازه های بزرگ است. اما این موضوع بسیار عمیق تر از آنچه که به نظر می رسد است. اگر شما یک ساختمان عظیم که توسط ساختمان های دیگر احاطه شده است دارید، باید از شیوه هایی استفاده کنید که انفجار به درستی صورت پذیرد. در این صورت، یک متخصص تخریب حرفه ای باید این روش ها و نحوه ی استفاده از آن ها را بداند. به این تخصص که بسیار مورد نیاز جوامع امروزی است مهندسی تخریب گفته می شود.

عملیات تخریب کنترل شده چیست؟

منظور ما  building implosion است که در آن انفجار یک ساختمان عظیم به گونه ای صورت می پذیرد که ساختمان بر روی خود و در چند ثانیه ی کوتاه فرو می ریزد و کمترین خسارت و خرابی به ساختمان های مجاور تحمیل میشود. احتمالا در کودکی به طور غریزی دوست داشتید که چیزی بسازید تا بعدا بتوانید آن‌ را خراب کنید. تخریب، به خودی خود، یکی از جنبه های بسیار هیجان انگیز کار ساخت و ساز است. به طور خلاصه، تخریب فرآیند از بین بردن ساختمان به صورت کنترل شده و مطابق با برنامه ی از پیش تعیین شده می باشد و متخصصین بسیار آموزش دیده ای که با آوار، شرایط آب و هوایی، مواد، جرم و فیزیک کار می کنند در آن مشارکت دارند.

 

آیا من باید یک مهندس تخریب بشوم؟

همان طور که انتظار می رود، شما باید قادر به حل مسائل پیچیده باشید و از مهارت های ارتباطی بسیار بالایی نیز برخوردار باشید. اگر از این هم فراتر برویم، شما باید در انجام کارهای دستی زبردست باشید و دید (بینایی) خوبی هم داشته باشید. البته از آنجا که کار تخریب یک کار به شدت استرس زایی است، شما باید قادر به تحمل فشار کاری بالا نیز باشید. برای این کار، آموزش لازم است و متخصصین تخریب حداقل مدرک دبیرستان را دارند و برخی از کارگران مدرک فوق دیپلم دارند و البته داشتن مدرک مهندسی یک امتیاز بزرگ محسوب می شود.

 

علم تخریب ساختمان چست؟

تخریب یک ساختمان بخش مهمی از نیاز جوامع امروزی ما است. فرآیند تخریب یک ساختمان نیازمند یک برنامه ریزی جامع و ابزارهای درست برای انجام آن است. اول بیایید روند پیش تخریب را بر هم بزنیم.

هر پروژه مناسب یک روند تخریب منحصر به خود است، با این حال، روند تخریب در حالت کلی یکسان است. اول، یک بررسی کامل و همه جانبه از تمام مشخصات ساختمان صورت می پذیرد. کارشناسان تخریب تمامی جنبه های ساختمان نظیر مصالح مورد استفاده در ساخت ساختمان، شیوه های ساخت بنا، شرایط تخلیه، شرایط ترافیکی، آیین ‌نامه های ساختمانی، همسایگی بنا را کاملا” بررسی می کنند و در نهایت تمامی این اطلاعات معین می کند ساختمان باید چگونه تخریب شود. در مرحله ی بعد، قبل از عملیات تخریب، تمامی مواد خطرناک نظیر مواد معدنی آزبست، مواد رادیو‌اکتیو، مواد قابل اشتعال و آلودگی های نفتی از ساختمان خارج می شوند.

با استفاده از تمامی این اطلاعات، کارشناسان به یک برنامه ی جامع با جزئیات زیاد می رسند که نحوه ی انجام کار، تجهیزات مورد استفاده و مقدار آوار تولید شده بعد تخریب که باید پاکسازی شود را در بر می گیرد. و در آخر و از همه مهمتر تمام اقدامات ایمنی مورد نیاز برای اطمینان از ایمن بودن فرآیند در نظر گرفته می شود.

تخریب ساختمان در یک نگاه کلی

·         آماده سازی سایت و محوطه اطراف ساختمان

در وهله اول کارگران و خدمه تخریب ساختمان، برخی دیوارها و ستون های ضعیف رو به صورت دستی بر میدارند.

·         انتخاب نوع ماده منفجره

در این مرحله نوع مناسب ماده منفجره برای تخریب مشخص می شود. به عنوان مثال از دینامیت برای فرو ریختن سیمان و از سیکلونیت برای تخریب فلز استفاده می شود.

·         جا سازی مواد منفجره

این مواد در بخش های زیرین ساختمان که از قبل با دریل سوراخ شده اند تعبیه می شوند.

·         رعایت توالی زمانی

در مواد منفجره، ترکیبی استفاده می شود که هم زود منفجر می شوند و هم تاخیر در انفجار دارند.

·         تخریب ساختمان

یک جریان الکتریسته که از قبل به مواد منفجره وصل شده، فعال می شود و ساختمان از دورن فرو می ریزد.

سایر روش های متداول تخریب

برای تخریب خانه های کوچک و اداره ها، بیل مکانیکی مناسب‌ ترین ابزار برای این کار است. حتی برای ساختمان های بلندتر از شصت فوت که از مصالح بنایی، بتن و فولاد ساخته شده اند از بیل مکانیکی با بازوی بلند استفاده می شود. این شکل از تخریب به دلیل کمترین میزان آوار، گرد و غبار، آلودگی صوتی و خطرات برای اپراتورها به عنوان تمیزترین و ایمن ترین روش برای تخریب ساختمان ها در نظر گرفته می شود.

  انهدام ساختمان با توپ تخریب

شما حتما تا به حال گوی خورد کننده ی فولادی (توپ تخریب) را دیده ‌اید، در واقع این گوی خوردکننده نمادی از تخریب است. توپ تخریب از جنس فولاد است که از یک جرثقیل آویزان می شود. این گوی عظیم تنها به خاطر مقدار زیاد تکانه ‌ای که دارد قادر است هر آنچه در مسیر آن قرار می گیرد -حتی یک ساختمان کامل را- نابود سازد.

در آخر، تخریب انتخابی یک روش دیگر تخریب ساختمان است. این روش اقتصادی و سازگار با محیط زیست است و در عین حال که بخش هایی از ساختمان را حذف می کند، سازه ‌ی ساختمان را حفظ می کند (به جای تخریب کلی با یک ضربه).

قیمت تخریب ساختمان

به طور کلی در مهندسی تخریب، انهدام یک ساختمان با توجه به قدمت آن، متراژ و نوع مصالح به کار رفته در آن تعیین می شود. به عنوان مثال، ممکن است قیمت تخریب یک ساختمان فرسوده و کهنه نسبت به ساختمان نوساز متفاوت باشد.

کلام پایانی

هر روش تخریب اهداف مختلفی را در اختیار شما می‌گذارد و گزینه های زیادی را به کارشناسان تخریب ارائه می دهد. به عنوان یک متخصص، تخریب بخش مهمی از چرخه ی طبیعی شهرها خواهد بود. در این مقاله تلاش شد با مهندسی تخریب ساختمان آشنا شویم.

 

 

 

 

Author: