پرده  هوا چگونه کار می کند؟

پرده هوا دستگاهی  است  که با استفاده از یک فن از ورود آلودگی به درون محیط جلوگیری می کند. پرده های هوایی جریان هوا را از پایین به یک ورودی منتقل می کنند تا محیط داخل و خارج ساختمان یا دو اتاق مختلف را بدون این که دسترسی به آنها را محدود سازند از هم جدا  کرده و آنها را تهویه کنند.

پرده هوا چیست؟

پرده  هوا دستگاهی مجهز به فن است که بدون اینکه دسترسی افراد یا وسایل نقلیه را به محیط محدود کند یک سد هوایی نامرئی اطراف درب ورودی ایجاد می کند تا به طور کارآمد، هوای دو محیط را به طور کامل از یکدیگر جدا سازد.

دریچه ی تهویه هوا مقدار انرژی مصرفی دستگاه های بخاری و خنک کننده را  تا 80 درصد کاهش می دهد؛ استفاده از آن باعث ثابت شدن دمای هوای داخلی و راحتی کارکنان می شود.

این تکنولوژی باعث ایمن بودن محیط در برابر هرگونه حشرات، غبار، آلودگی، بوی نامطلوب می شود و از  ورود هوای سرد و یا گرم به درون محیط جلوگیری می کند.

عملکرد یک پرده هوا برپایه ی فن سریع نصب شده روی آن است که همه ی ورودی های محیط را پوشش می دهد. پرده های هوایی حرارتی از طریق باد ایجاد شده از فن برای کارکنانی که از آن عبور می کنند احساس خوش آیندی ایجاد کرده و دمای هوای درون محیط را ثابت نگه می دارند.

 

پرده هوا چه کار می کند؟

یک پرده ی هوایی با استفاده از یک فن جریان باد را به سمت پایین متمایل می کند. هوایی که وارد می شود سدی ایجاد می کند که از ورود هوای گرم یا سرد از طریق شکاف های درب ها و دیگر منافذ جلوگیری می کند. پرده هوا مزایای دیگری همچون جلوگیری از ورود حشرات، گرد و غبار، گل و خاک و دیگر آلودگی ها  به داخل ساختمان دارد.

 

پرده های هوایی چگونه کار می کنند؟

جریان هوای رو به پایین همانند سدی عمل می کند که جریان هوای بین دو فضا را محدود می سازد. جریان هوای فن باید به اندازه ای قوی باشد که آلاینده های احتمالی را به پایین فشار داده و از عبور آنها از پرده جلوگیری کند.

پرده های هوایی به دو نوع  یافت می شوند:

پرده  هوای حرارتی که ساختمان را در برابر ورود آلودگی هایی مثل گرد و غبار ایمن می کنند؛ البته هدف اصلی این پرده ها این است که جلوی خروج گرما از درب های باز یک اتاق را بگیرند. این پرده ها معمولا در فضاهایی کاربرد دارند که درجه حرارت در  اولویت قرار دارد، برای مثال ورودی مراکز خرید و فروشگاه ها از این نوع پرده ها بهره می برند.

پرده  هوای غیرحرارتی در مکان هایی به کار می رود که تمرکز اصلی روی کنترل کردن ورود آلاینده ها به محیط بسته است.  جریان هوای پایین رو در این پرده ها از ورود گرد و خاک و غبار  جلوگیری می کند.

چرا به یک درب تهویه هوا نیاز داریم؟

درب تهویه هوا به طور قابل توجهی باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود؛ این تکنولوژی باعث می شود دمای داخلی ساختمان حتی زمانی که درب و یا پنجره ها دائما باز و بسته شوند، ثابت بماند. با حفظ دمای اتاق داخل یک ساختمان، میزان بازدهی کارکنان نیز افزایش یافته و هزینه های مصرف بی رویه ی انرژی نیز کاهش می یابد. این درب ها از ورود خاک، بخار، گرد و خاک، حشرات جلوگیری کرده و نهایتا باعث افزایش بهداشت یک محیط می شوند.

مزایای پرده ی هوا

ما مزایای پرده هوا را به  4 گروه تقسیم بندی  می کنیم:

 

مزایای تجاری:

  • افزایش فروش به سبب “تأثیر باز بودن درب فروشگاه”. ثابت شده است. زمانی که درب یک فروشگاه باز است توجه مردم بیشتری به فروشگاه جلب می شود.
  • درب های باز برای مشتری نشان دهنده خوش آمدگویی است.
  • کمک به کنترل بوی نامطبوع و احساس ناخوش آیند درون فروشگاه
  • افزایش فضای خالی قابل استفاده در ورودی فروشگاه
  • محیط های بهداشتی درمانی
  • کمک به حفظ بهداشت محیط
  • کاهش غیبت کارکنان
  • ایجاد سدی در برابر ورود گرد و غبار، آلودگی، دود و حشرات

صرفه جویی انرژی

  • جلوگیری از هدر رفتن انرژی سالنی که هوایش تهویه شده است
  • کاهش ظرفیت کارخانه مرکزی (گرمایش یا سرمایش)
  • کاهش هزینه های اداری ساختمان

افزایش ایمنی

  • افزایش دید و جلوگیری از برخورد فیزیکی، زیرا سد معبری وجود نخواهد داشت
  • تخلیه آسان ساختمان از طریق درب خروجی در صورت آتش سوزی و یا شرایط اضطراری
  • ایفا کردن نقش یک سد در برابر دود آتش سوزی (یک قابلیت ویژه)

 

کاربرد های پرده هوا

پرده هوا راه حل ایده آلی برای کنترل جریان و درجه هوای بین دو فضا هستند. کاربردی بودن و قابل اطمینان بودن این پرده ها باعث شده است در طیف گسترده ای از امور کاربرد داشته باشند.

 

-مراکز خرید و فروشگاه های سنتی

حفظ دمای  مطلوب درون مراکز تجاری تفریحی بزرگ چالش بزرگی است. پرده هوای نصب شده در ورودی فروشگاه ها باعث می شوند مشتریان و فروشندگان داخل ساختمان جدا از دمای هوای خارج از فروشگاه به راحتی به کار خود ادامه دهند.

-انبار

مناطق مربوط به حمل و نقل و یا تحویل کالا درون یک انبار به علت رفت آمد بالایی که دارند در معرض آلودگی های مختلف هستند. پرده هوا روی درب های انبار و دیگر ورودی ها، فشار وارده بر بخاری ها و کولر های درون انبار را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

 

-بیمارستان ها و مراکز درمانی

پرده هوا علاوه  بر اینکه برای بیماران و کادر درمان راحتی به ارمغان می آورد از انتقال آلودگی های خارجی که برای برخی از بیماران مضر هستند به مناطق حساس ساختمان جلوگیری می کند. جریان هوای ناشی از پرده های  بادی به طور ایده آل، باکتری ها و ویروس های معلق در هوا را  به پایین فشار داده و از ورود آنها به مناطق حساس ساختمان همچون بخش مراقبت های ویژه یا بخش جراحی جلوگیری می کند.

 

نتیجه گیری

پرده هوا راه موثری برای جدا سازی دو محیط هستند. در خیلی از مواقع این پرده ها نقش یک سد غیر واقعی را ایفا می  کنند که از هدر رفتن گرما و یا سرما جلوگیری کرده و طیفی از آلودگی ها را از محیط دور نگه می دارند.

 

Author: