چیلر چیست؟ و عملکرد آن چگونه است؟

چیلر یک کلمه کلی برای سیستمی است که با به گردش درآوردن مایعات، دما را کنترل می کند مایعاتی مثل آب که به عنوان مایع خنک کننده عمل کرده و دمای آن را به وسیله این گردش خنک و چیلد می کند. به علاوه برای تعدیل در دمای انواع وسایل و ابزارهای صنعتی، ابزارآلات آزمایشگاه ها و تجهیزات در یک سطح ثابت و همچنین برای تهویه هوای ساختمان ها و کارخانه ها نیز استفاده می شود.

چیلرهای صنعتی، کاربردهای گوناگونی دارند و در تجهیزات فرایندی که مایعات و آب سرد را به گردش در‌می ‌آورد، استفاده می شود. چیلرهای آب معمولا برای خنک نگه‌ داشتن محصولات و ماشین‌آلات به کار می‌ رود و کاربردهای گوناگونی دارد از جمله در قالب‌ گیری تزریق، ابزار و برش قالبی، نگهداری موادغذایی و آشامیدنی‌ ها، نگهداری مواد شیمیایی، لیزرها، ابزارآلات ماشینی، وسایل نیمه رسانا و غیره.

فهرست مطالب این پست وندور لیست ایران

  • عملکرد چیلر
  • چرا از چیلر استفاده کنیم؟
  • چیلر چگونه کار می‌ کند؟
  • انواع چیلرها
  • چیلر تراکمی هوا خنک
  • چیلر تراکمی آب خنک
  • انتخاب چیلر و قیمت چیلر
  • کاربرد چیلر در صنعت
  • کلام پایانی

 

ارتباط با ما

تهران – یوسف آباد ، خیابان بیستون ، جنب 2 / 1 ، پلاک 62 طبقه دوم واحد 4

شماره مستقیم کارشناس : 09122250617

شماره تماس دفتر : 02186126501

ساعت پاسخ گویی : 9 الی 18

ایمیل سازمانی : info@vendorlistiran.com

 

کسرسیوم وندور لیست ایران

شماره های تماس کنسرسیوم وندور لیست ایران

عملکرد چیلر

عملکرد یک چیلر صنعتی، انتقال گرما از یک مکان( معمولا دستگاه پردازش یا فراورده) به جای دیگر (معمولاَ به هوای بیرون از تجهیزات تولید) است. استفاده از محلول آب یا گلیکول برای انتقال گرما به چیلر یا بیرون از آن رواج زیادی دارد که برای داشتن یک سیستم مخزنی و پمپی، ممکن است نیاز به چیلر پردازنده داشته باشیم. صرف نظر از صنعت و روندکاری شما، اطمینان حاصل کنید که سرمایش کافی دارید چون این موضوع نقش مهمی در تولید و صرفه‌جویی دارد.

عملکرد چیلر

چرا از چیلر استفاده کنیم؟

هیچکدام از فرآیندها، دستگاه‌ها یا موتورهای صنعتی به خاطر ایجاد گرما در حین تولید، 100% مفید نیستند و دلیل کاملاَ مفید نبودنشان هم همین است. و اگر این گرما حذف نشود، باعث کم شدن زمان تولید، توقف تجهیزات و حتی خرابی‌ های ناگهانی تجهیزات می‌شود. به خاطر همین لازم است سرمایش را در طراحی سیستم‌ های فرایندی صنعتی به کار بریم تا از این مسائل اجتناب شود. استفاده از چیلر به منظور تامین سرما، فواید زیادی دارد. مثلا چیلر دما و فشار سازگار و یکدستی برای  فرایند صنعتی شما فراهم می‌ کند، متغیرهای دما و فشار را حذف کرده و توسعه و بهینه ‌سازی پردازش را آسان می‌ کند و تولید محصولات با بالاترین کیفیت را تضمین می ‌کند.

چیلر چگونه کار می‌ کند؟در بسیاری از دستگاه‌ های سرمایش فرایندی، یک سیستم پمپی، آب سرد یا محلول آب و گلیکون را از چیلر به فرایند به گردش درمی ‌آورد. مایع سرد، گرما را از فرایند حذف می‌ کند و مایع گرم به چیلرها  بر می‌ گردند یعنی به وسیله آب فرایند، گرما از فرایند به چیلر منتقل می ‌شود. چیلرها فرایندی حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام ریفریگرانت(ماده سردکننده) است. انواع و کاربردهای مختلفی از ریفریگرانت‌ها وجود دارد و بسته به دماهای متفاوت، از آنها استفاده می ‌شود. ولی تمامی آنها براساس فشار و تغییر فاز ریفریگرانت از مایع به گاز و دوباره به مایع کار می کنند. به فرایند گرمایش و سرمایش ریفریگرانت وتبدیل آن از گاز به مایع و تبدیل دوباره آن به مایع، چرخه ریفریگرانت گفته می شود. چرخه ریفریگرانتی با ترکیبی از گاز و مایع کم فشاری که وارد اواپوریتور(تبخیرکننده) می شود، شروع  می شود. در اواپوریتور گرمای ناشی از آب فرایند یا محلول آب و گلیکول، ریفریگرانت را می‌جوشاند و آن را ازمایع کم فشار به گاز کم فشار تبدیل می کند. این گاز کم فشار وارد کمپرسور شده و متراکم شده و تبدیل به گاز پرفشار می شود. گاز پرفشار وارد کاندنسر(چگالنده یا متراکم کننده) می شود جایی که  هوای فراگیر داخل آن  یا آب کاندنسر گرما را برطرف کرده و آن را تبدیل به مایع پرفشار سرد می کند. مایع پرفشار به شیر انبساط که میزان ورودی ریفریگرانت مایع به اواپوریتور را کنترل می کند، منتقل  می شود و بدین صورت چرخه ریفریگرانتی شروع می شود.

عملکرد چیلر

چیلر چگونه کار می کند؟

انواع چیلرها

چیلر، گرمای وسیله را گرفته و آن را خنک می کند. گرمای گرفته شده باید توسط خود چیلر، تماما از بین برود. یکی از روش های از بین بردن گرما همان استفاده از «کلوروفلوروکربن ها» به نام ریفریگرانت ها و روش هایی که شامل گرداننده های آبی هستند که آب را به گردش درآورده و گرما را از بین می برد. انواع مختلفی از روش های خنک کننده وجود دارد از جمله خنک کننده هوایی و خنک کننده آبی.

  چیلر تراکمی هوا خنک

نوعی سیستم است که به مبدل گرما، جریان باد ارسال کرده و ریفریگرانت را با هوا خنک می کند. در کنار چیلر یک موتور فن جازساز شده است، نصب آن آسان است ولی چون گرمای تخلیه شونده در آن فضا ایجاد می شود، دستگاه تخلیه باید در یک فضای تنگ باشد. گاز با کمپرسور فشرده شده و به وسیله یک کاندنسر یا رادیاتور، سرد شده و تبدیل به مایع می شود. این نوع چیلر متشکل از چرخه گاز ریفریگرانت و آب گردشی است و گاز ریفریگرانت آن به عنوان یک رابط، گردش آب را خنک می کند.

چیلر هوا خنک

چیلر هوا خنک

مزایا:

  • محلول های قابل حمل و قابل دسترس برای تجهیزات دارای محدودیت فضا است.
  • چیلرهای خنک کننده هوایی بسته به اندازه و ظرفیت چیلر، هم برای خنک کردن موارد کوچک مقیاس و هم موارد در مقیاس تجاری عرضه می شوند.
  • گرمای برون داد شده از چیلرها را می توان برای گرم کردن تجهیزات در فصل سرما استفاده کرد تا درهزینه و زمان، بیشتر صرفه جویی کرد.

معایب:

  • چیلرهای خنک کننده هوایی از فن هایی استفاده می کنند که مقداری سر و صدا ایجاد می کند.
  • متوسط عمر یک چیلر خنک کننده هوایی کمتر از چیلر خنک کننده آبی است.

چیلر تراکمی آب خنک

نوعی سیستم است که از یک برج خنک کننده برای خنک کردن آب استفاده می کند. آب برای خنک کننده ها ضروری است، این دستگاه، آب سرد یا آب چیلد مورد نیاز فرایندهای تهویه مطبوع را تامین می کند برای تهویه هوای تجهیزات در ساختمان های متوسط و بزرگ مقیاس استفاده می شود.

چیلر صنعتی چیست؟

چیلر آب خنک چیست؟

مزایا:

  • چیلرهای خنک کننده آبی در کل کارامدتر از چیلرهای هوایی هستند.
  • آرام تر از سیستم های خنک کننده هوایی کار می کنند.
  • هم برای خنک کردن مقیاس های کوچک و هم مقیاس های تجاری، مناسب است.
  • محلول های قابل حمل موجود هستند که برای تجهیزات دارای محدودیت های فضا، مناسب است.

معایب:

  • چیلرهای خنک کننده آبی به خاطر نصب و نگه داری از برج آب خنک کننده، مخزن های آب و پمپ آب، پرهزینه است.
  • چون این چیلرها نیاز به تامین آب مداوم برای خنک کردن دارند، گزینه مناسبی برای مکان هایی که کمبود و محدودیت آبی دارند، نیست.

انتخاب چیلر و قیمت چیلر

زمان انتخاب یک چیلر، این موضوع مهم است که عملکردها، کارکردها و مشخصات چیلر منطبق با شرایط کاربری تجهیزات باشد. اگر شما این منطبق بودن را نادیده بگیرید، زمانی که آن را راه اندازی کردید، انتظاری که از عملکرد آن دارید قطعا برآورده نمی شود و خنک شدن تجهیزات با احتمالاتی روبرو  می شود و در نهایت چیلر به خودی خود باعث مشکلاتی شود.

کاربرد چیلر در صنعت

در زمینه صنعت، ما به دستگاه هایی نیاز داریم تا به عنوان خنک کننده عمل کنند تا کیفیت و کارایی محصولات بهبود یابد. توجه داشته باشید که تقاضای زیادی برای این دستگاه ها وجود دارد. برخی از مهمترین بخش های صنعت که نیاز به چیلر دارند در ادامه آمده است: تجهیزات کارخانه ها، تجهیزات هایپر مارکت ها و سوپرمارکت ها، تجهیزات لیزری، هیدروپونیک ها (آب کِشت )و پرورش آبزیان. هدف دستگاه های خنک کننده، فرونشاندن گرمای ناشی از تجهیزات و اجتناب از نقص در عملکرد سیستم ها است. علاوه بر این از چیلرها در نگهداری از تجهیزات تخصصی استفاده می شود. این تجهیزات عبارتند از: تجهیزات پزشکی مثل سی تی اسکن و MRI، چاپگر ها، دستگاه های لیزری و آنالیزورهای قطعه ای.

کلام پایانی

از چیلر به عنوان یک ابزار مفید و مناسب برای خنک کردن گرمای ایجاد شده توسط برخی قسمت های دستگاه ها استفاده فراوانی می شود. در این مقاله به بررسی عملکرد چیلرها و معرفی  انواع آن پرداختیم.

 

Author: