آشنایی با سنگ نمای گرانیت

در صورتی که تصمیم دارید پوشش خاصی را برای نمای پروژه ساختمانی خود انتخاب کنید، نگاهی به سنگ های طبیعی بیندازید؛ در این مقاله ما در مورد علت این که سنگ گرانیت بهترین گزینه برای شما خواهد بود بحث خواهیم کرد. مهمترین بخش های این مقلاله پرداختن به موضوعات زیر است:

  • چرا باید برای نمای ساختمان خود از سنگ طبیعی استفاده کنید؟
  • گرانیت و محبوب ترین کاربردهای آن
  • نمای بیرونی ساختمان از جنس گرانیت
  • از متخصصان ساخت مواد کمک بگیرید

چرا باید برای نمای ساختمان خود، سنگ های طبیعی را انتخاب کنید؟

سنگ طبیعی از دیرباز در ساخت بناهای مختلف مورد استفاده قرار می گرفتند و این اتفاق دلایل مخصوص به خود را دارا است.

مستحکم، با دوام و ضد حریق

با توجه به این که نمای ساختمان هایی که از جنس های متفرقه ساخته شده اند با گذر زمان از بین می روند، یا این که طی حوادث ناگوار سوخته می شوند، نمای سنگ طبیعی که به درستی نصب شده باشد می تواند برای قرن ها برای شما کار کند.

  • دوست دار محیط زیست

از آنجایی سنگ های گرانیت، کیفیت و دوام بالایی دارند، نیاز به بازیافت آن ها کاهش یافته و متعاقباً تأثیر منفی کمتری بر محیط زیست دارند (این سنگ ها به ازای هر تن فقط چند کیلو گاز دی اکسید کربن تولید می کنند). سنگ های طبیعی به ویژه گرانیت یکی از بهترین گزینه های دوست دار محیط زیست هستند که در ساختمان ها به کار گرفته می شوند.

  • استفاده از سنگ های طبیعی به ارزش خانه می افزاید

شاید برایتان جالب باشد که نمای سنگی آن هم از نوع گرانیت بر ارزش ملکی ساختمان تاثیر گذار است. به بیان بهتر، اگر در نمای ساختمان از گرانیت استفاده شود قیمت ساختمان هم افزایش می یابد.

 

گرانیت چیست و محبوب ترین کاربرد های آن چه هستند؟

گرانیت سنگ آذرین سختی است و در مقایسه با دیگر سنگ های طبیعی به علت دوام بالا، عملکرد، رنگ و بافت زیبای خود شناخته شده است. سنگ گرانیت با تنوع رنگ و طرح بالایی یافت می شود.

گرانیت در ساخت و ساز، معماری های مختلف، اشیاء و تزئینات مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این سنگ ها در داخل ساختمان، به عنوان کاشی های گرانیتی صیقلی، میزها، راه پله و بسیاری دیگر از عناصر موثر در دکوراسیون مورد استفاده قرار می گیرد. گرانیت از چندین ماده معدنی (معمولاً شامل حداقل 20 درصد کوارتز) تشکیل شده است. ترکیبات معدنی، ظاهر گرانیت را از نظر رنگ تعیین می کند. سفید، خاکستری و صورتی رنگ های گرانیت معمولی هستند.

 

نمای خارجی ساختمان از جنس گرانیت

استحکام و دوام گرانیت، آن را برای نمای ساختمان مناسب می سازد. این ماده کاربردی از چگالی بالایی برخوردار بوده و استحکام بالایی دارد؛ به همین سبب مناسب فضای بیرون ساختمان نیز می باشد. برخلاف انواع دیگر سنگ ها که در برابر هوازدگی حساس هستند، گرانیت در طی زمانی طولانی طرح و رنگ خود را حفظ می کند؛ به همین علت گرانیت بی شک بهترین گزینه برای منطقه هایی با آب و هوا و شرایط جوی نا مساعد است.

ویژگی های نمای سنگ گرانیت

نمای سنگ گرانیت به لطف دوام بالا، ویژگی های فنی بی نظیر و مقاومت در برابر شرایط جوی نا مساعد نقش موثری در معمار خارجی منازل و ساختمان های تجاری ایفا می کند.

گرانیت از دو سری ویژگی های ضروری برخوردار است که باعث می شود برای نمای ساختمان ها مناسب باشد: وقار، زیبایی دائم و دوام بالا که با استحکام فوق بالا، خاصیت تغیر شکل پایین و تخلخل پایین آن همراه شده است. ویژگی دوم از مد نیفتادن آن است. این ماده نیازهای سازه های امروزی را برطرف می کند؛ به همین سبب در نماهای ساختمان های معاصر و ساختمان های تجاری حتی در آب وهوای شدید نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نمای معماری از جنس سنگ های زیبای گرانیت

گرانیت به عنوان ماده ای با خاصیت های ظاهری و ساختمانی با ارزش به یکی از مداوم ترین نماهای منازل امروزی مبدل شده است. کاشی های این سنگ ها با طرح هایی که ذکر می شوند بیشترین کاربرد را دارند؛ زیرا ظاهری شگفت انگیز برای شما به ارمغان می آورند: طرح های صاف، شعله ور و دانه دانه.

مزایای استفاده از سنگ نمای گرانیت

گرانیت به عنوان مصالح ساختمانی چه مزایایی دارد؟

  • گرانیت در برابر لکه ها مقاوم است.
  • ظرافت بی انتها ، سختی فوق العاده و مقاومت در برابر سایش این ماده را برای ساختمان سازی مناسب کرده است.
  • گرانیت در طیف گسترده ای از رنگ ها موجود است. برخی از نقوش بسیار جذاب هستند و دارای زیبایی و ویژگی های طبیعی هستند.
  • رنگ گرانیت محو نمی شود. رنگی که از گرانیت در روز اول نصب مشاهده می کنید حتی پس از 20 سال ثابت باقی می ماند.
  • گرانیت می تواند براق بماند و تا یک عمر دوام بیاورد.

معایب استفاده از سنگ نمای گرانیتی

  • گرانیت یک سنگ طبیعی است. بنابراین نمی توان کیفیت خوب آن را صد در صد تضمین کرد.
  • نمای گرانیتی به ساختمان ظاهری سرد و بی روح القا می کند.
  • تمیز کردن خطوط دوغاب سخت است. همچنین برای دوام و درخشندگی، گرانیت به نظافت منظم نیاز دارد.
  • گرانیت بسیار گران است زیرا باید از معادن تهیه و توسط متخصصان پرداخت شود.

قیمت سنگ نمای گرانیت

یکی از نکات مهم در خصوص خرید گرانیت استخراج آن از معادن مختلف در سراسر کشور است. بسته به این که گرانیت مربوط به کدام معدان ایران است قیمت آن نیز متفاوت خواهد بود. به این دلیل که سنگ‌های استخراج شده از هر یک از این معادن ویژگی‌های منحصربه‌فرد و خاص خود را داشته و با توجه به نیاز خود می‌توانید اقدام به خرید نمونه مورد نظرتان کنید.

 

کلام پایانی

معماران از هنر قدیمی سنگ تراشی الهام می گیرند که یکی از دلایل اصلی استفاده از سنگ گرانیت در ساخت و ساز ا است. گرانیت ماده ای بسیار بادوام است که ویژگی های آن باعث شده از این سنگ به عنوان یک عنصر عالی برای زیبا سازی نمای ساختمان ها استفاده شود.