تجهیزات جابجایی

تجهیزات جابجایی مواد (MHE) شامل تجهیزاتی می شود که برای حمل، کنترل، ذخیره سازی و مراقبت از مواد، کالا ها و محصولات در فرایند تولید، توزیع، مصرف و یا دفع آن ها مورد استفاده قرار می گیرند. انواع مختلف تجهیزات انتقال و جابجایی به 4 دسته بندی کلی تقسیم می شود: تجهیزات حمل و نقل، موقعیت یابی، تشکیل بار واحد و تجهیزات ذخیره سازی. در این مقاله به بررسی تجهیزات جا به جایی خواهیم پرداخت:

 

تجهیزات حمل و نقل

تجهیزات حمل و نقل برای حمل مواد از یک محل به محل دیگر مورد استفاده قرار می گیرند ( برای مثال انتقال از محل کار به محل بارگیری یا ذخیره سازی و غیره)؛  از طرف دیگر تجهیزات موقعیت یابی برای جابجایی مواد در یک مکان واحد، مورد استفاده قرار می گیرند.  زیرمجموعه های اصلی تجهیزات حمل و نقل شامل کانوایر (کمربند نوار نقاله)، جرثقیل و کامیون های صنعتی می شوند. البته در نظر داشته باشید که می توان بار را بدون استفاده از هیچ تجهیزاتی نیز به صورت دستی نیز حمل کرد.

 

کانوایرها

کانوایر ها هنگامی استفاده می شوند که بار به طور مداوم از نقاط خاصی با در نظر گرفتن مسیری ثابت عبور کند؛ این تجهیزات هنگامی مورد استفاده قرار می گیرند که نسبت حجم باری که قرار است منتقل شود و هزینه های سرمایه گذاری روی نصب این تجهیزات به صرفه باشد. انواع مختلفی از کانوایرها با توجه به محصولاتی که جابجا می کنند عبارتند از:بار واحد و یا بار فله ای.

از نظر مکان نصب کانوایر: روی کف زمین، روی سطح زمین و بالای سطح زمین. اینکه آیا بار می تواند روی کانوایر جمع شود یا خیر نیز از دیگر موضوعاتی است که بین کانوایرها تمایز ایجاد می نماید. انباشته شدن بارها باعث می شود هر یک واحد از بار با حرکتی متناوب بر روی کانوایر حرکت کند، درحالی که صرف نظر از این قابلیت همه واحد ها به طور همزمان بر روی نقاله حرکت خواهند کرد. برای مثال با وجود اینکه هم کانوایر غلتکی و هم تسمه ای در کف زمین به طور واحد بار را انتقال می دهند، کانوایرهای غلتکی قابلیت این را دارند که بار را به طور انباشته منتقل کنند درحالی که کانوایرهای تسمه ای اینطور نیستند. همینطور، هر دو نوع دستگاه کانوایر آزاد و ترولی که روی سطح زمین قرار می گیرند به صورت واحدی بار را جابجا می کنند؛ اما کانوایرهای برقی آزاد مسیر اضافه ای در خود دارند تا بتوانند برخلاف کانوایرهای ترولی بار را به صورت انباشته نیز جابجا کنند. نمونه هایی از کانوایرهای حمل فله ای شامل کانوایرهای مغناطیسی، تسمه ای، سطلی و پیچی می شود. برای ادغام، شناسایی و تفکیک و جدا سازی محصولات مختلف یک سیستم کانوایر مخصوص مرتب کردن کالا مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم معمولا به منظور اینکه کالاها به نقاط خاصی ارسال گردند مورد استفاده قرار می گیرد و به طور معمول شامل بخش های مختلفی از کانوایر های تسمه ای، غلتکی و شوت به همراه بازوهای متحرک خودکار و زنجیره ایی می شود. کانوایر به کمک این قطعات مسیر محصولات را به مقاصد مختلف منحرف کرده و یا آن ها را به مسیر های جداگانه هل داده یا می کشاند.

 

جرثقیل ها

 

جیب جرثقیل

جرثقیل ها برای حمل بارها از مسیر های مختلف (چه عمودی و چه افقی) در مناطق محدود مورد استفاده قرار می گیرند؛ این تجهیزات معمولا در زمان هایی که حجم بار در حدی نباشد که جریان داشته باشد (به طور متناوب) و یا استفاده از کانوایر به صرفه نباشد به کار گرفته می شوند. جرثقیل ها در مقایسه با کانوایرها انعطاف پذیری بیشتری را به شما ارائه می دهند زیرا بارهایی که حمل می شود ممکن است از نظر شکل و حجم با یکدیگر تفاوت داشته باشند. البته جرثقیل ها انعطاف پذیری حرکتی پایین تری دارند زیرا فقط در ناحیه محدودی کار می کنند؛ البته برخی از این جرثقیل ها نیز به طور محرک کار خود را به انجام می رسانند. اکثر جرثقیل ها از ترولی ها و مسیرهای از پیش تعیین شده برای حرکت در سطح زمین استفاده می کنند و برای حرکات عمودی نیز از بالابرهای مختلف کمک می گیرند. اگر بار نیاز به این داشته باشد که در محل دقیقی قرار بگیرد می توان از منوپیلیتور ها (بازوهای صنعتی) استفاده کرد. رایج ترین انواع جرثقیل ها: جیب (دنده ای)، پلی، دروازه ای و جرثقیل های استکر.

 

 

کامیون های صنعتی

 

جک پالت

کامیون های صنعتی، به کامیون هایی نسبت داده می شود که مجوز حرکت در مسیرهای عمومی را ندارند (برخلاف کامیون های تبلیغاتی که دارای مجوز حرکت در مسیرهای عمومی هستند). کامیون های صنعتی برای حمل مواد از مسیرهای متغیر و زمان هایی که بار حجم جریان کافی ( یا متناوب) را نداشته باشد و نیازی به استفاده از کانوایرها نباشد مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع از تجهیزات در مقایسه با کانوایرها و جرثقیل ها انعطاف پذیری در حرکت بالایی دارند زیرا مسیر حرکت آن ها محدودیتی شامل نمی شود؛ از طرف دیگر در صورتی که تجهیزات مناسب در کامیون نصب شده باشد، این کامیون ها می توانند به صورت عمودی نیز بار را حرکت دهند. انواع مختلف کامیون ها با در نظر گرفتن قابلیت هایی همچون  وجود چنگال های مخصوص حمل، بالابر های دستی و یا اتوماتیک، نیاز به سوار شدن راننده درون کامیون یا کنترل از خارج از ماشین، قابلیت انباشت بار و یا قابلیت کار در راهروهای باریک تقسیم بندی می شوند.

 

تجهیزات جابجایی دستی

این تجهیزات برای حمل بارهای کوچکتری که ممکن است دستگاه های بزرگ در حمل آن ها با مشکل مواجه شوند مورد استفاده قرار می گیرند. ابزار های حمل دستی شامل ترولی ها، جک پالت و تراک های گونی می شوند.

 

رمپ یارد (سکوی بارگیری متحرک)

رمپ یارد، که گاهی اوقات رمپ یارد متحرک نیز نامیده می شود، یک سطح شیب دار فلزی برای بارگیری و یا خالی کردن بار وسایل نقلیه است. رمپ یارد در پشت وسیله نقلیه قرار داده می شود تا لیفت بتواند به بار دسترسی پیدا کند. استفاده از رمپ یارد  برای بارگیری وسایل نقلیه به شما این اجازه را می دهد تا کار خود را با استفاده از لیفت ماشین به انجام برسانید.

 

تولید تجهیزات حمل و نقل به چه معناست؟

تولیدکنندگان در بخش تجهیزات حمل و نقل، تجهیزاتی را به منظور جابجایی و انتقال انسان ها و یا کالا های مختلف تولید می کنند. تجهیزات و وسایل حمل و نقل یکی از انواع ماشین آلات در نظر گرفته می شوند. مثال های حمل و نقل تجهیزات شامل وسایل نقلیه موتوری، تریلی ها، محصولات و قطعات هوایی، راه آهن، کشتی ها و قایق ها می شود.  گروه های حمل و نقل به دسته بندی های زیر تقسیم می شود: جاده ای، راه آهن، هوایی و آبی. این صنعت به علت های پیامد های اقتصادی زیادی که در سراسر کشور دارد از اهمیت بالایی برخوردار است.

کلام پایانی

فرایند های مدیریت اسناد مربوط به صنعت تولید تجهیزات  باید به طور کامل در شرکت شما نظارت شود. شرکت هایی که تحت این صنعت کار می کنند بر اساس کیفیت محصولات خود و بازدهی تأمین کالاهای تولیدی سود کسب می کنند. گردش کار شرکت شما باید با در نظر گرفتن فرایند های مختلف و رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوط به صنعت، مدیریت شود.