دربی از جنس تخته پلی وود

تخته پلی وود یا تخته چند لایه از به هم پیوستن سه یا بیشتر لایه های نازک چوب ساخته می شود. هر یک از لایه های این تخته ها با استفاده از گیره ثابت نگه داشته شده و با زوایای موازی روی یکدیگر قرار می گیرند تا دوام شان افزایش یافته و امکان انقباض لایه ها کاهش پیدا کند. تخته های چند لایه معمولا به صورت صفحه های بزرگی در می آیند که در ساخت و ساز ساختمان ها مورد استفاده قرار گیرند. البته، دیگر درهای ساخته شده از تخته های چند لایه به شکل های مختلفی خم و شکل داده می شوند تا بتوان از آن ها در مبلمان، قایق ها و هواپیماها استفاده نمود. در این مقاله با آنها بیشتر آشنا می شویم:

تخته پلی وود چیست

ساخت تخته های چند لایه شامل فرایند های متعددی می شود. یک لایه جداگانه چوب بر روی دو طرف تخته سه لایه قرار می گیرند، به این لایه ها روکش می گویند. روکش ها از چوب درختان گرفته می شوند. این روکش ها با استفاده از فرایند برش دایره ای شکل از درختان جدا می شوند. برش دایره ای شکل به عملیاتی نسبت داده می شود که در آن تنه درختان روی یک ماشین سوار شده و در امتداد محور طولی خود می چرخند؛ در حین حرکت، یک اره تیز با یک برش لایه های چوب را جدا می کند. روکش های چوبی جداگانه از تنه درختان جدا می شوند و سپس بروی هم قرار گرفته و تخته چند لایه ای یا همان پلی وود  بدست می آید؛ به همین سبب به هر یک از این برش ها یک لایه خطاب می شود.

ساخت پلی وود

برای چسبیده شدن لایه ها به یکدیگر، چسب هایی همچون فرمالدهید اوره و فنل فرمالدهید بر روی لایه ها ریخته می شود، پس از آن لایه ها وارد دستگاه پرس داغ می شوند تا با فشار بالا به بر روی یکدیگر قرار بگیرند. این دستگاه همه لایه ها را با دقت و نظم خاصی به یکدیگر فشار می دهد. محصول نهایی بعدا سمباده داده شده و در صورت نیاز مارک روی آن حکاکی می شود.؛ نهایتا این تخته ها به توزیع کنندگان، تأمین کنندگان و دلالان فرستاده می شوند تا آن ها را به مشتری خود ارائه دهند.

چسب مخصوص پلی وود

این نوع از چسب که برای نگه داشتن لایه های چوبی استفاده می شود نسبت به کاربردش در تخته چندلایه متفاوت است. درب هایی که از جنس تخته چند لایه چوب نرم ساخته شده باشند برای کاربرد های خارج از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند؛ برای چسباندن این تخته ها به یکدیگر از رزین فنل فرمالدهید استفاده می شود. علت استفاده از این ماده استحکام بالا و قابلیت مقاومت در برابر رطوبت است. از همین رو، روی صفحه های چند لایه چوب نرم که برای نصب در محیط داخل ساختمان تعبیه داده شده اند، از چسب پروتئین سویا برای متصل کردن تخته ها به یکدیگر استفاده می شود. همچنین، تخته چندلایه چوب سخت که برای مبلمان و دکور داخلی مورد استفاده قرار می گیرد با رزین اوره فرمالدهید به هم چسب می شوند. نصب برخی از صفحه های تخته های چوب سخت نیازمند لایه نازکی از فلز، پلاستیک، کاغذ آغشته به رزین در یک طرف یا دو طرف تخته هستند تا به سطح بیرونی تخته دوام و مقاومت در برابر سایش بیفزایند؛ این امر سبب می شود تخته با بازدهی بیشتری رنگ را روی خود نگه دارد. این نوع از تخته چندلایه با نام تخته چندلایه روکش دار شناخته می شود که برای حمل و نقل، ساخت و ساز و کشاورزی کاربرد دارند.

انواع مختلف پلی وود

درهای تخته چند لایه انواع مختلفی دارند. این درب ها از چوب سخت، نرم و یا ترکیبی از این دو ساخته می شوند. چوب های سختی که در تخته های چندلایه چوبی استفاده می شوند شامل چوب افرا، ساج، بلوط، خاکستر و ماهون می شود. از طرف دیگر چوب های نرم معمولا از درخت کاج، صنوبر، سرو و چوب قرمز گرفته می شوند.

انواع مختلف تخته چندلایه که به طور عمومی استفاده می شوند موارد زیر هستند:

  • تخته چند لایه تجاری
  • تخته چند لایه کرکره ای
  • تخته چند لایه لمینیت شده
  • تخته چند لایه دکوری
  • تخته چند لایه ضد آب

مزایای استفاده از پلی وود

مهندس های چوب، تولید کننده های مبلمان، علاقه مندان به این عرصه و استفاده کنندگان نهایی در نقطه ای از زندگی شان با سوأل مقابل مواجه شده اند:« چوب خالص بهتر است یا تخته چند لایه؟» این موضوع برای اکثر علاقه مندان چوب و نجاری از زمان اختراع تخته های سه لایه به یکی از مشکلات رایج تبدیل شده است.

 

  1. مقاومت

چوب که به صورت دایره ای بریده شده باشد چندین بار قوی تر از چوبی است که از طریق برش عرضی بریده شده است. عبور از دایره های مجاور تنه درختان باعث می شود قدرت به طور مساوی به همه جهات تخته توزیع شود. هنگامی که لمینت های تزئینی یا روکش های چوبی روی این تخته های چندلایه ای که با چسب فنل فرمالدهید و یا اوره فرمالدهید به هم چسبیده شده باشند کشیده شود، محصول نهایی مقاومتی حتی بیشتر از تخته چوب خالص خواهد داشت.

 

  1. وزن سبک

تخته چند لایه به مراتب نسبت به تخته چوب خالص وزن پایین تری دارد. این ویژگی تخته های چند لایه باعث می شود برای ساخت مبلمان مختلف مناسب باشد. کاربردهای این تخته ها خیلی بالاتر از چوب معمولی است، چوبی که وزن بالای آن ممکن است برای برخی از لوازم مشکل ساز شود.

 

  1. خواص جدا نشدگی

با وجود اینکه چوب ماده سفتی است، این ماده در زیر فشار بالا شکسته می شود. اما تخته چوب چندلایه به علت برش محوری تنه درختان می تواند فشار بالاتری را تحمل کند و به همین علت می توان گوشه ای از تخته ها را با میخ و یا پیچ بدون اینکه به تخته آسیبی وارد شود به سطح زیرین متصل نمود.

 

  1. مقاومت در برابر هجوم جانوران موذی

چوب طبیعی در برابر حمله موریانه و حشرات موذی ضعیف عمل می کند و صرفاً روکش کردن چوب های خام و طبیعی، مقاومت در برابر این جانوران را تضمین نمی کند؛ اما تخته چوب چند لایه ای پلی وود از قبل از عرضه با مواد شیمیایی ضد موریانه و حشرات ترکیب می شود، این ماده عمر چوب را افزایش داده و همچنین باعث ایجاد محصولی صاف و بدون هیچ گونه حفره می شود.

کلام پایانی

تخته چوب چند لایه محصول مهندسی شده ای است که از روکش های چوبی طبیعی ساخته می شود در نتیجه با محیط خارجی که از آن استخراج می شود تعامل خوبی دارد. مواردی همچون تغییرات رطوبتی، درجه حرارت و شرایط محیطی روی تخته های چند لایه تأثیر می گذارند؛ همه این متغیر ها روی مسطح بدن تخته ها و یا درهای ساخته شده از جنس تخته چند لایه تأثیر گذار هستند و دوام آن را تعیین می کنند.