اطلاعات ضروری در مورد درب خروج اضطراری

در شرایط اضطراری، بسیار مهم است که افراد بتوانند ساختمان را به سرعت و با خیال راحت تخلیه کنند درب های ورودی (و خروجی) عادی معمولاً به­گونه ای طراحی نشده اند که تعداد زیادی از افراد به یک باره خارج شوند، این امر می تواند فاجعه ای را در شرایط اضطراری به­ وجود آورد. در این مقاله اطلاعات ضروری در مورد درب های خروج اضطراری آورده شده است که هر صاحب ساختمان باید از آنها مطلع باشد.

درب خروج اضطراری چیست؟

درب خروج اضطراری را آخرین نقطه خروج فوری از ساختمان در نظر می گیرند. این درب یک کانون مرکزی واضح و مطمئن جهت خروج یا فرار افراد از ساختمان در هنگام بروز حادثه است. این درب ها به گونه طراحی شده اند که در جهت خروج به سرعت باز می شوند.

 

سه نوع اصلی درب خروج اضطراری وجود دارد.

در حالی که فرار از طریق پله های آتش نشانی می تواند بخشی از طبقه بندی انواع روش های خروج اضطراری باشد، ما در این مقاله روی درب های خروج اضطراری تمرکز کرده ایم.

سه نوع اصلی درب خروج عبارتند از:

درب های ضد حریق

این درب ها از موادی ساخته شده اند که در برابر آتش مقاوم هستند و وارد تونل های ضد حریق یا راه پله ها می شوند. همچنین قاب این درب ها از فولاد مقاوم در برابر آتش ساخته شده است که هنگام مواجه شدن با آتش، یک مسیر فرار ایمن را فراهم می کند.

درب های خروجی

بدون شک هنگام مراجعه به یک مرکز خرید یا مکان عمومی دیگر، این درب ها را دیده اید.

آنها به وضوح با علامت مستقیم “EXIT”  سبز و سفید، قابل تشخیص هستند و در صورت نیاز در مکان هایی با دسترسی آسان قرار گرفته اند.

درب های مسیر گذرگاه

این درب ها در راهروهای فرار هستند که به درب های خروجی یا آتش نشانی منتهی می شوند (یا بین آنها هستند).

درهای ضد حریق به سخت افزار تخصصی نیاز دارند

هر سخت افزاری که روی درب ضد حریق شما نصب شده باید دارای درجه بندی شدت حرارت باشد.

این موارد شامل قفل درب ضد حریق می شود؛ این قسمت باید دارای درجه بندی شدت حرارت باشد و قابلیت قفل خودکار را نیز داشته باشد.

همچنین باید درب ضد حریق خود را در نزدیکی یک درب خودکار دارای درجه بندی حرارت مناسب قرار دهید تا آتش سوزی را متوقف کنید، دود را کنترل کرده و از تغذیه آتش سوزی جلوگیری کنید.

نکات مهم درب خروج اضطراری

در اینجا برخی موارد مهم دیگری که باید در مورد درب های خروج اضطراری بدانید، وجود دارد:

  • باید موقعیت درب های اضطراری خود را به طور واضح روی نقشه های موجود از تاسیسات ساختمانی مشخص کنید.
  • باید علائمی وجود داشته باشد که نشان دهد برای دستیابی به درب های خروج اضطراری کدام راه را باید طی کرد.
  • ساز و کار گشودن درب ها باید از طریق فشردن یا کشیدن آنها باشد که این کار برای افراد کم توان یا سالخورده یا دارای ناتوانی در بازو یا دست، تعریق دست یا سوختگی بر روی دست ها، آسان باشد.
  • هر درب خروج اضطراری باید بتواند به صورت لبه دار باز شود، تا هر کسی که بیهوش یا زخمی شده است و در حال حمل شدن می باشد بتواند به راحتی با وضعیت ایمن از آن عبور کند.
  • در هر درب خروجی فقط یک قفل وجود دارد و نمی تواند یک قفل کلیددار در داخل درب قرار بگیرد.

مدیریت اضطراری محل کار می تواند به شما کمک کند تا از درب خروج اضطراری مناسب برای تأمین امنیت همه افراد در محل کار خود اطمینان حاصل کنید.

چه مکان هایی برای درب خروج اضطراری مناسب هستند؟

خروجی های اضطراری باید به مکان هایی باز شوند که ایمن باشند یا امکان دسترسی به یک منطقه امن را فراهم کنند. یک درب اصلی مشخص می تواند به عنوان یک خروج اضطراری مورد استفاده قرار گیرد اگر دارای استانداردهای ایمنی خاصی مانند توانایی باز شدن آسان از بخش داخلی باشد. با این حال، خروجی های اضطراری اغلب در موقعیت های خطرناک می توانند استفاده شوند. خروجی هایی برای فرار از آتش سوزی، که علاوه بر درب شامل نردبان یا راه پله هایی هستند که در خارج از ساختمان نصب شده اند، نوع خاصی از خروج اضطراری می باشند.

استاندارد نصب درب خروج اضطراری

ساختمان های مدرن نیاز به تعداد مشخصی از خروجی های اضطراری در داخل خود دارند، بسته به اندازه ساختمان و تعداد احتمالی افرادی که ممکن است نیاز به استفاده از خروجی داشته باشند، تعداد خروجی های مورد نیاز متفاوت است. به طور معمول، خروجی های اضطراری باید با تابلو مشخص شوند که جهت یا وجود یک خروجی اضطراری را نشان می دهد.

برای اینکه خروجی های اضطراری با استانداردهای ایمنی مطابقت داشته باشند، باید اطمینان حاصل شود که آنها به عنوان یک محل خروجی کاربری خود را حفظ نموده اند و توسط موادی که دسترسی را محدود  یا قطع می کنند، مسدود نشده اند. از آنجا که خروجی های اضطراری باید دسترسی به یک منطقه امن را فراهم کنند، اگر یک راه خروجی به یک راه پله داخلی محصور باز شود، آن راه پله باید روشنایی اضطراری داشته باشد تا افراد بتوانند از طریق آن به سلامت حرکت کنند. از آنجا که معمولاً از خروجی های اضطراری برای رهایی از آتش سوزی استفاده می شود، بسیاری از خروجی های اضطراری با درب های آتش نشانی ساخته می شوند که در برابر گسترش آتش از طریق خروج آن مقاومت می کنند.

 کلام پایانی

خروج اضطراری، خروجی است که برای ایجاد یک وسیله ایمن برای فرار از ساختمان یا منطقه در مواقع اضطراری مانند آتش سوزی استفاده می شود. محل خروج باید در مکانی با دسترسی آسان، بدون مانع و دائمی باشد.