آشنایی با ویژگی های درب ضد حریق

برای ایجاد فضایی امن در ساختمان ها معمولا از درب ها استفاده می شود. یکی از این درب ها در ضد حریق است. تا زمانی که این درب بسته بماند مانع از ورود آتش به سایر نقاط می شود. البته برای عبور راحت و سریع ساکنین هم طراحی بسیار حرفه ای دارند. در این مقاله قصد داریم شما را با درب ضد حریق و ویژگی های آن آشنا کنیم.

درب ضد حریق چیست؟

درب ضد حریق دربی با درجه ای از مقاومت نسبت به آتش است (گاهی به آن درجه محافظت از آتش برای درب ها نیز می گویند) که بخشی از سیستم محافظت غیرفعال در برابر آتش می باشد که باعث کاهش پخش شدن آتش و دود بین بخش های مجزای یک ساختمان و جداسازی خروجی ایمن می شود. درب های ضد حریق باعث کاهش پخش آتش و دود در یک خانه یا ساختمان می شوند. از این درب ها می توان هم در ساختمان های تجاری و هم مسکونی استفاده کرد.

جنس و قسمت های درب ضد حریق

درب های ضد حریق می توانند از مواد مختلفی ساخته شوند: گچ، استیل، ورمیکولیت، آلومینیوم و شیشه. هم تخته (لنگه) در و هم چهارچوب آن برای ضد حریق شدن نیاز به ملزوماتی دارند. چهارچوب (قاب) درب شامل بخش های درزگیر، ابزار درب، و ساختمان چهارچوب می باشد. در قسمت زیر بخش بندی جزئی تری از این مواد آورده ایم:

درزگیرها

  • یک نوار قابل انبساط که حتی در معرض گرما هم منبسط می شود.
  • درزگیرهای مخصوص درب برای جلوگیری از ورود دود.
  • نوار درزگیر نئوپیرین

ابزار درب

  • دستگاه و وسایل مربوط به بسته شدن اتوماتیک درب
  • لولاهای بلبرینگی
  • درزگیر گاز
  • مکانیسم های بسته شدن خودکار چفت
  • درزگیر دود

معیارهای یک درب ضد حریق مناسب

در صورت وجود پنجره، آن هم باید ضد حریق باشد. شیشه ضد حریق ممکن است شامل شیشه سیم دار، سیلیکات سدیم مایع، شیشه سرامیک و شیشه بوروسیلیکات باشد. شیشه سیم دار عموماً در برابر آتش مقاوم است. سیلیکات سدیم مایع به عنوان عایق گرما عمل می کند.

استانداردهای درب ضد حریق

یک درب ضد حریق باید حداقل از نظر داشتن موارد زیر مورد بررسی قرار گیرد:

  • روی سطح درب یا چهارچوب آن هیچ سوراخ یا جای شکستگی نباشد.
  • در صورت وجود شیشه های دوجداره، پنجره های نوری و پایه شیشه دوجداره، باید سالم باشند و با ایمنی بالا در جای خود محکم شده باشند.
  • درب، چهارچوب، لولاها، ابزار و آستانه ضد حریق ایمن اند، تراز هستند، و بدون هیچ نشانه ای از آسیب قابل استفاده اند.
  • هیچ کدام از بخش ها ناقص یا خراب نیست.
  • ابزار بسته شدن خودکار کار می کند.
  • در صورت استفاده از هماهنگ کننده در، ابتدا بخش غیر فعال و سپس فعال را ببندید.
  • ابزار چفت در هنگام بسته بودن از در محافظت و آن را ایمن می کند.
  • ابزار کمکی ای که در عملکرد درب دخالت کند یا آن را محدود کند روی درب یا چهارچوب نصب نشده باشد.

درجه ضد حریق با تائیدیه آتش نشانی

درب های ضد حریق دارای یک درجه بندی مقاومت در برابر آتش هستند و معمولا از ترکیب شیشه، استیل، و آلومینیوم ساخته شده اند. این درها برای بسته بودن طراحی شده اند و لازم است که هر فضای خالی بین دیوار و درب، با یک درزگیر ضد حریق پر شود. بعضی درب های ضد حریق پنجره دارند، مواد تشکیل دهنده این پنجره می تواند شیشه سیم دار، سیلیکات سدیم مایع، شیشه سرامیک، یا شیشه بوروسیلیکات باشد. شیشه سیم دار معمولاً نسبت به آتش مقاوم است، و از سیلیکات سدیم مایع هم اصولاً به عنوان عایق گرما استفاده می کنند.

مزایای درب ضد حریق

درب ضد حریق می­تواند پخش شدن دود و آتش را متوقف کند یا سرعت آن را کاهش دهد، اما این درب ها طوری طراحی نشده اند که به طور کامل مقاوم به آتش باشند. «این درب ها از مواد سوختنی ساخته شده است و در نهایت در آتش سوزی می سوزد. اگرچه، این درب ها در برابر نفوذ گرما و شعله مقاومت می کنند تا برای دوره زمانی خاصی آتش سوزی را کندتر کنند.»

و این درب ها با جلوگیری از ورود آتش و دود، برایتان زمان اضافی می خرند تا از ساختمان خارج شوید. بیشتر مردم تنها به عنصر آتش توجه می کنند و بهای کمی به اهمیت کاهش استنشاق دود می دهند. اگرچه، علت مرگ اغلب افراد بر اثر آتش سوزی در ساختمان های مسکونی استنشاق دود می باشد.

ویژگی های درب های ضد حریق

در اینجا بعضی از ویژگی های اصلی این درب ها را هم در کاربردهای تجاری آن و هم مسکونی تشریح می کنیم:

  • درب های ضد حریق از اجزای مختلفی ساخته شده اند. خود درب از یک تکه تو پر استیل یا فلز ساخته شده است، اما گاهی ممکن است این درب ها پوشیده از شیشه ضد حریق باشند. این شیشه باشد قادر باشد که در یک آزمایش آتش سوزی حداقل 60 دقیقه گرما را تحمل کند، بدون این که به دمایی برسد که شیشه نرم شود.
  • در کناره لبه های درب، درزگیرهای قابل انبساط وجود دارد، این درزگیر طوری طراحی شده است که هنگام عبور دما از 200 درجه سانتیگراد منبسط می شود و فضاهای خالی بین در و چهارچوب را پر می کند.
  • توصیه می شود که درب های ضد حریق در ساختمان های شخصی جاهایی نصب شوند که آتش سوزی در آن جا قریب الوقوع است، برای مثال آشپزخانه، و یا اتاق هایی که در آن ها لوازم الکتریکی زیادی وجود دارد.

قیمت درب ضد حریق

نصب درب های ضد حریق در بسیاری از ساختمان های تجاری جهت محافظت از ساکنین، جلوگیری از گسترش شعله و دود، و همچنین کاهش آسیب های کلی به ساختمان ضروری است. قیمت درب ضد حریق با توجه به نوع موادی که در آن استفاده می شود تعیین می گردد. بنابراین قیمت این درب ها می تواند بسیار متنوع و متفاوت باشد.

حرف آخر

از آنجایی که این درب ها هنگام شناسایی آتش سوزی در ساختمان به طور خودکار بسته می شوند، این درب ها یکی از اجزای کلیدی سیستم جلوگیری از حریق غیر فعال ساختمان ها می باشند. درب های ضد حریق داخلی در کاهش یا توقف گسترش گرما، دود و آتش در راهروها، نردبان ها و بین بخش های مختلف ساختمان نقش دارند. درب های ضد حریق خارجی به گرما مقاوم اند و قابلیت خروج سریع از ساختمان را در صورت وجود موقعیت اضطراری فراهم می کنند.