درب های برقی ساختمان ها، چگونه کار می کنند و چرا مهم هستند؟
درب های برقی آنقدر رایج هستند که شما احتمالاً نمی توانید دنیایی که در آن مجبورید از لحاظ فیزیکی درب فروشگاه موادغذایی را باز کنید را تصورکنید. آن ها بیش از چند دهۀ گذشته توسعه یافته اند. درب های برقی به ما توانایی ساخت ورودی ها و خروجی های بدون کمک دست را داده اند. علاوه بر این، درب های برقی امکان افزایش ایمنی، احساس راحتی بیشتر، و یک تجربه ورود راحت و بدون کمک دست بازدید کنندگان و کارکنان ساختمان را می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه کار درب های برقی ساختمان و دلیل اهمیت آن ، ادامه مطلب را بخوانید.

درب  برقی چگونه کار می کنند؟
درب های برقی به یک حسگر نیاز دارند که زمان باز شدن درب را تشخیص دهد. هنگامی که حسگر یک علامت را تشخیص می دهد، سیگنالی به مکانیسم عملکرد درب می‌فرستد. بعد از دریافت آن سیگنال، مکانیسم، درب را باز می‌کند.
سه نوع متداول حسگرهای درب های برقی عبارتند از:
1.حسگرهای فشار:
حسگرهای فشار که در دهه 1960 معرفی شدند، از تغییرات وزن یا فشار برای تشخیص زمان باز شدن درب استفاده می کنند. حسگرهای فشار معمولا به صورت پادری هایی یا پدهایی روی زمین نصب می شوند. زمانی که فردی به در نزدیک می شود و روی پادری قدم می گذارد، درب باز می شود چون که حسگرهای فشار تغییری در فشار(وزن شخص) را تشخیص می دهند.
2.حسگرهای تشخیص حرکت و نوری
امروزه، اغلب درب های برقی با حسگرهای تشخیص حرکت کار می کنند. اکثر ردیاب های حرکتی از ارتعاش های مایکروویو یا حسگرهای مادون قرمز غیرفعال (PIR) برای تشخیص حرکت استفاده می کنند. پرتوهای مایکرویو ردیاب های حرکتی، ارتعاش هایی از اشعه مایکرویو را به بیرون می فرستند که بازتاب اجسام در حال حرکت را اندازه می گیرند. در مقابل، حسگرهای مادون قرمز غیرفعال، تغییرات دما برای تشخیص دمای بدن را اندازه می گیرند.
3.سیستم کنترل دسترسی یا سیستم ویدیویی مخابره داخل ساختمان
درب های برقی هم چنین از طریق کنترل دسترسی می توانند زمان عملکرد را تشخیص دهند. درب به جای احساس حرکت یا فشار ، به سیگنالی از سیستم کنترل دسترسی برای بازشدن متکی است. این سیگنال می تواند از طریق کلید کارتی (کارت هوشمند به جای کلید برای بازکردن درب هایی مثل اتاق هتل و ….)، یک زنجیر، یک گوشی هوشمند، یا هر دستگاه دیگری که با سیستم کنترل دسترسی برنامه ریزی شده است، بیاید.

چگونه سنسور باعث باز شدن درب برقی می شود؟
هنگامی که سنسور متوجه می شود که شخصی قصد ورود به ساختمان را دارد، سیگنالی را به مکانیسم دستگاه درب باز کن ارسال می کند. مکانیسم درب باز کن به وسیله ی یک موتور الکتریکی تامین قدرت می شود که این امر منجر به باز شدن درب ، طبق نوع دربی که شما دارید می شود.

انواع درب های برقی
●درب های کشویی: مناسب برای رفت و آمد های دو طرفه. درب های کشویی برقی یا از یک مسیر هوایی آویزان هستند یا بر روی یک قرقره و تراشه نصب شده اند.
●درب دو طرفه( دربی که به دو طرف باز می شود): مناسب برای رفت و آمدهای یک طرفه. این درب های برقی هم به داخل و هم به خارج باز می شوند.
● درب تاشو: مناسب برای ورودی های کوچکی که مشکل فضا وجود دارد. این درب های برقی داخل خود جمع می شوند تا یک راه عبور ایجاد کنند.
● درب چرخان: مناسب برای مکان های پر رفت و آمد. این درب های چرخان امکان ورود و خروج همزمان را دارند.
مزایای درب های برقی برای ساختمان ها
برخی از مزایای درب های برقی شامل:
• ذخیره ی انرژی: درب های برقی به حفظ هوای معتدل کمک می کنند و بنابراین باعث کاهش هزینه های سرمایشی و گرمایشی ساختمان شما می شوند.
• ورود بدون تماس( لمس): با استفاده از درب های برقی، دیگر هیچ کسی سطوحی مانند دستگیره ی درب را لمس نمی کند. این امر از شیوع میکروب جلوگیری می کند.

معایب درب های برقی
از آنجا که درب های برقی توسط افرادی که از آنها عبور می‌کنند قابل کنترل نیستند ، اگر حسگرها خراب باشند یا روی افراد بسته شوند ممکن است آن افراد آسیب ببینند. برای جلوگیری از این اتفاق، اغلب اوقات حسگرهای زیادی نصب می‌شوند تا بفهمند آیا چیزی بین درب ها هست؟

نکاتی مهم در مورد درب های برقی

• بیشتر درب های برقی از حسگرهای حرکتی یا نوری برای فعال سازی مکانیسم های باز و بسته شدن درب استفاده می کنند.
• سنسورها به منظور پیگیری حرکت در لبه های درب نصب شده اند.
• حسگرهای درب های برقی در محیط های صنعتی و بازرگانی به منظور دسترسی آسان تر به ساختمان، به ویژه برای افراد ناتوان، مورد استفاده قرار می گیرند.
•سنسورهای فشار می توانند به عنوان حسگرهای ثانویه به کار گرفته شوند. اگر حسگر اولیه با شکست مواجه شود، سپس حسگر فشار فعال می شود.
• اگر حسگر فشار هنگام بسته شدن در با نوعی مقاومت برخورد کند، درب از بسته شدن خود جلوگیری می کند.
• حسگر مادون قرمز: این حسگر از اشعه مادون قرمز برای باز کردن درب های برقی استفاده می کند.
حسگر های مادون قرمز قادر هستند که تغییرات دما را تشخیص دهند.

مکانیسم باز و بسته شدن درب برقی

حسگر حرکت یا نوری به پیشرانۀ الکترونیکی که مکانیسم باز شدن و بسته شدن را کنترل میکند وصل هستند. این مکانیسم از طریق چرخ دنده یا یک گرداننده کمکی به صفحات درب برقی وصل می‌شود. گردانندۀ کمکی یا چرخ دنده ای توسط کمربندهای لاستیکی که حرکت بسته شدن یا باز شدن درها را کنترل می کند وصل می‌شود.
کنترل از راه دور درب برقی
بعضی از درب های برقی برای کنترل باز و بسته شدن در به یک کنترل رابط انسانی نیاز دارند. یک نمونه از این درب ها، درب های گاراژ است.وقتی درب، سیگنال صحیح را از کنترل از راه دور دریافت می‌کند، سپس آن درب بازخواهد شد. موج معمولاً در یک فرکانس ویژه‌ای است.

قیمت درب های برقی

موارد تاثیرگذار در قیمت درب های برقی عبارت است از :

  • نوع اپراتور و سنسور
  • فریم و ابعاد درب
  • برند تولید کننده

کلام پایانی

هدف ابتدایی درب های برقی، اجازه دادن به اشیا برای عبور از یک مکان است. بعملکرد درب های برقی بسیار ویژه طراحی شده است. برخی از درب های برقی مجهز به مکانیسم قفل هستند که باز شدن خودکار درب تنها در هنگام استفاده از اسکن کارت یا اثر انگشت امکان پذیر است. مثل خفاش ها، حسگرها ارتعاش هایی از امواج فراصوت یا انرژی مایکروویو تولید می‌کنند تا بفهمند آیا چیزی در راه است؟ اگر چیزی در راه باشد امواج های فراصوت و مایکروویو از جسم(آن چیز) بازتاب می شوند.