آنچه که باید در مورد درب و پنجره ­ دو جداره بدانم.

پنجره ها نقش زیادی در کارایی خانه شما دارند. اما همچنین می توانند عامل بزرگی برای افزایش و کاهش ناخواسته گرمای داخل خانه باشند. با افزایش هزینه انرژی، قبض های برق به یک بار سنگین تبدیل می شوند. و با توجه به اتلاف 40 درصدی  انرژی گرمایی از طریق پنجره ها، بهبود کارایی پنجره ها می تواند هزینه های انرژی را کاهش دهد. در این مقاله به بررسی درب و پنجره دو جداره می پردازیم.

درب و پنجره دو جداره چیست و چگونه کار می کنند؟

درب و پنجره های دو جداره، واحدهای بسته ای هستند که با استفاده از دو قطعه شیشه ای ساخته می شوند و این دو قطعه، حداقل با فاصله 12 میلی متر از یک دیگر جدا می شوند. این شکاف درزگیری شده ­است، و به عنوان شکاف بین قطعات شیشه ای داخلی و خارجی عمل می کند. شکاف هوا با گاز پر می شود که باعث افزایش عایق بندی بین قطعات شیشه ای می گردد. درب و پنجره دو جداره در مقایسه با درب و پنجره های تک جداره بسیار کارآمد هستند و کاهش گرما یا افزایش گرمای داخل خانه شما را تا 30٪ کاهش می دهند.

شیشه های دوجداره تقریباً مانند لباس های پشمی و نوارهای پشم شیشه عمل می کنند . هوا را بین دو لایه موجود به دام می اندازد.

مقایسه پنجره های تک جداره مقایسه با پنجره های دو جداره

همانطور که از نام آن پیداست، یک پنجره تک جداره با استفاده از یک صفحه شیشه ای ساخته می شود. این بدان معناست که تنها چیزی که بین خانه و دمای خارج از خانه شما وجود دارد یک شیشه است که عایق بندی کافی ایجاد نمی کند. پنجره های دو جداره از دو صفحه شیشه ای با یک شکاف هوای خلا بین آنها استفاده می کنند که حائلی برای عایق بندی ایجاد محسوب می شود. شیشه دو جداره چند لایه است اما در غیر این صورت شبیه شیشه پنجره تک جداره می باشد.

انواع شیشه های دوجداره

  •   بسته به محلی که در آن زندگی می کنید می توانید بهترین نوع درب های دو جداره را انتخاب کنید. آنها سه نوع هستند :
  • درب های دو جداره منظم – این درب ها دارای دو صفحه شیشه ای هستند. این یک طرح استاندارد است که به راحتی در همه جا یافت می شود و در تمام شرایط آب و هوایی قابل استفاده است.
  • پنجره های هوشمند – این پنجره ها بیشتر به درد کسانی می خورد که در مناطق گرمسیری زندگی می کنند. این شیشه های دو جداره به حفظ گرما کمک می کنند. ضد نور هستند و گرما را به خصوص در تابستان ها حفظ می کنند.
  • شیشه حرارتی – این نوع شیشه دو جداره برای شرایط آب و هوایی حاد استفاده می شود. آنها محافظت بیشتری نسبت به درب و پنجره های دو جداره معمولی دارند.

 

مزایا و معایب درب و پنجره دو جداره چیست؟

مزایا

بارزترین مزیت پنجره های دو جداره افزایش بازده حرارتی است. این بدان معنی است که حفظ درجه حرارت داخل خانه راحت تر است. این مهم در صورت استفاده از سیستم های تهویه مطبوع یا سیستم های گرمایشی یا سرمایشی مرکزی است. سایر مزایا عبارتند از:

  • مصرف کم انرژی
  • پایدار و سازگار با محیط زیست
  • سر و صدای محیط بیرون را کاهش می دهد
  • با دوام است و به نگهداری کمی نیاز دارد
  • میعان کم روی پنجره های شما به وجود می آید

معایب

از آنجا که شیشه دو جداره بسیار کارآمد است، گرمای ورودی به خانه شما در ماه های گرمتر به راحتی ذخیره می شود. این بدان معنی است که شما باید اقدامات اضافی را برای کاهش بروز مشکلات در تابستان انجام دهید. دو گزینه موجود شامل استفاده از پوشش محافظ UV یا استفاده از پرده برای پنجره ها است. به یاد داشته باشید، این لایه های محافظ اضافی، هزینه نصب شما را افزایش می دهد.

چگونه می توانید پنجره های دو جداره را نصب کنید؟

نصب در و پنجره های دو جداره در هنگام ساخت یا بازسازی خانه بهتر است، اما می توان آن را در هر زمانی انجام داد. به یاد داشته باشید که حذف یا نصب پنجره یک کار درهم و برهم و نامرتب است. همچنین باید گچ کاری مجدد، تزئینات مجدد و بازسازی روکش ها و پرده های خود را در نظر بگیرید.

با یک نصاب حرفه ای در و پنجره دو جداره صحبت کنید تا یک جلسه ملاقات را ترتیب دهد و در این جلسه در مورد بهترین گزینه ها برای خانه خود بحث کنید.

ملاحظات طراحی

کنترل صدا

موثرترین روش کنترل آلودگی صوتی، درزگیری شکاف ها و درزهای اطراف پنجره هایتان است. به علاوه، با داشتن پنجره و درب های مناسب، می توانید سطح سر و صدای بیرونی را نیز کنترل کنید. پنجره های دو جداره درزگیری شده، انتقال فرکانس های میان برد به بالا، مانند صدای انسان و پارس سگ را کاهش می دهند.

رنگ پریدگی

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند موجب شود که وسایل داخلی و پارکت کف اتاق با گذشت زمان کم رنگ شوند. طول موج های فرابنفش، اغلب عامل رنگ پریدگی هستند، اما با نصب شیشه مناسب می توان آن را کاهش داد.

شبنم زدگی و ایجاد بخار

ایجاد بخار روی شیشه ها در بسیاری از خانه ها، یک مسئله رایج است و هنگامی اتفاق می افتد که هوای مرطوب با سطح خنک تری برخورد کند. از دو سطح پنجره، هر کدام که دمای آن به دمای محیط مجاور خود نزدیکتر باشد، موجب کاهش ایجاد شبنم زدگی و  حتی کپک زدگی می شود.

هزینه چرخه عمر

هزینه سرمایش و گرمایش خانه و هزینه پنجره ها با هم ارتباط دارند. هزینه اولیه پنجره های دو جداره ممکن است زیاد باشد، اما می تواند تا حد قابل توجهی از هزینه های سرمایش و گرمایش شما بکاهد.

قیمت درب  پنجره دو جداره

هزینه متوسط درب و پنجره های دو جداره بر اساس متر مربع محاسبه می شود. این قیمت براساس موقعیت مکانی، هزینه های نصب، برند مورد استفاده و متراژ متفاوت است.

کلام آخر

بله درست است: هزینه نصب پنجره های دو جداره از پنجره های تک جداره کمی بیشتر است. اما این مورد با هزینه کمتر انرژی و تأثیر مثبت زیست محیطی جبران خواهد شد. با توجه به مزایای بالای آنها، این پنجره ها گزینه اصلی برای خانه شما هستند.