مقایسه مش توری با میلگرد- کدامیک از آنها بهتر است؟

یادگیری کمترین دانش در مورد صنعت بتن می تواند به طور مضاعف به شما هنگام انتخاب موادی که در  کنار بتن قرار می گیرد کمک کند. زمانی که پیمانکار شما بخواهد یک راهروی ورودی بسازد از شما می خواهد که از بین میلگرد و مش توری یکی را انتخاب کنید تا در کنار بتن نصب شود. اگر اصلا نمی دانید چرا این سوال از شما پرسیده شده و در آن زمان چه باید بگویید، این مقاله خلاصه ای از این موضوع را به شما ارائه می دهد. هنگام انتخاب مصالح ساختمان کسب دانش در مورد گزینه های پیش رو اهمیت زیادی دارد. دو عدد از محبوب ترین مصالح ساختمانی، میلگرد و مش های توری هستند. برای اینکه به درستی تفاوت بین این دو گزینه را بررسی نماییم، ابتدا آنها را به شکل جداگانه شرح داده و سپس ذکر می کنیم کدام یک از این مصالح برای کار شما کاربردی تر است.

 

مش توری یا مش میلگرد چیست؟

مش توری از فولاد تقلیل یافته در پایین ترین دمای ممکن ساخته می شود. از مش توری  برای بالابردن مقاومت و استحکام بتن استفاده می شود. زمانی که بتن سفت می شود مش توری نقش مهمی را برای تقویت کردن آن انجام می دهد؛ مش توری همچنین از ایجاد ترک و شکاف جلوگیری می کند. تقویت کنندۀ مش علاوه بر استوار نگه داشتن بتن به صورت قائم از شکستگی آن طی طول عمر بتن جلوگیری می کند.

 

میلگرد چیست؟

میلگرد، که مخفف شده ی عبارت میله ی تقویت کننده است همچون مش توری از فولاد ساخته می شود. این میله ها حالتی گرد داشته که معمولا ضخامت آنها به اندازه 1.8 یا اطراف این رقم در نظر گرفته می شود. میلگرد در برابر مش توری فضای بیشتری اختیار می کند زیرا به طور کلی در محیط های بزرگ کاربرد دارد؛ میلگرد نیز همچون مش از موادی ساخته شده که مقاومت بالا داشته و از بروز شکاف جلوگیری می کند.

 

 

مقایسه مش توری با  میلگرد چه فاکتور هایی در انتخاب آنها دخیل هستند؟

حال از آنجایی که با تفاوت های این دو سازه آشنا شدید، ممکن است برایتان سوال شود که کدامیک را انتخاب نمایید. اگر این سوال زیاد به مغزتان خطور می کند بهتر است با فاکتور هایی که در تصمیم گیری شما تأثیرگذار خواهند بود آشنا شوید:

 

قیمت:

به طور کلی مش توری نسبت به میلگرد مقرون به صرفه تر است. آنها به صورت رل هایی از جنس فولاد فروخته می شوند. قیمت میلگرد بستگی به ضخامت میله داشته و در ادامه، خرید آن زحمت بیشتری را طلب می کند.

 

تقویت کنندگی:

با در نظرگرفتن محدودیت هایی که به این بخش وارد است، میلگرد بدون شک نسبت به مش توری قدرت بیشتری دارد. اکثر سازنده ها برای ساخت ساختمان های محلی از  میلگرد استفاده می کنند. برای راهرو های  عریض و مکان هایی که رفت آمد زیادی دارند میلگرد گزینه ی بهتری است.

 

استحکام:

ترک خوردگی اتفاقی است که هردوی مش توری و میلگرد نمی توانند کاملا از بروز آن جلوگیری کنند؛ البته آنها می توانند به کمک هم هنگامی که ترک خوردگی ایجاد می شود بتن را به طور مستحکم نگه دارند.  مش تقویت کننده ی فولادی  با دماهای مختلفی که طی روند ساخت و ساز اجتناب ناپذیر هستند واکنش مشابۀ نشان می دهد. هنگام قرار دادن مش های توری باید دقت بسیاری به کارگرفته شود تا بهترین بازدهی از سازه دریافت گردد.

 

ویژگی های مش توری چیست؟

همانطور که گفته شد مش توری سازه ای است که از فولاد تقلیل یافته ساخته شده و به صورت پنل های مربعی شکل در آمده است. زمانی که این سازه در بتن به کار می رود، برجستگی های این مش باعث استحکام بیشتر بتن می شود. مش توری استحکام بتن را بالاتر برده و به لطف آن می توان بتن را به شکل های مختلفی در روند ساخت و ساز نصب کرد.

ویژگی های میلگرد چیست؟

میلگرد نیز از فولاد ساخته می شود اما به طور کلی نسبت به مش با فاصله ی بیشتری نصب می شود. میلگرد معمولا زمانی که بتن ترک می خورد استفاده می شود تا بتن را تقویت کند.

مش یا میلگرد؛ کدامیک به صرفه تر است؟

مش توری اقتصادی تر است. یکی از مهمترین مباحث در مورد پروژه های مختلف هزینه ی کلی مصالح ساختمان است. مش های توری هزینه ی کمتری دارند؛ از آنجایی که مش های توری به صورت رل شده در می آیند نصب کردن و حمل آنها نیز ساده تر است. میلگرد استحکام بیشتری دارد ولی معمولا این حجم از استحکام افراطی است. با وجود اینکه میلگرد نسبت به مش توری استحکام بیشتری دارد با کمی پرس و جو مطلع می شوید معمولا این سطح از استحکام برای اکثر پروژه ها نیاز نیست. مش های توری سفت و سخت درحالی که قیمت پایین تری دارند می توانند میزان استحکام ضروری را فراهم نمایند. مش های توری انعطاف پذیری فوق العاده ای دارند.

کلام پایانی

 مش های توری طوری طراحی شده اند که هنگام ادغام با بتن در زمان ساخت و ساز بیشترین میزان انعطاف پذیری را داشته باشند. اغلب مهندسان دریافته اند صفحه های کوچک مش و مواد فولادی ظریف تر می توانند در طیف وسیعی از شرایط، بهتر از  میلگرد های بزرگ کاربرد داشته باشند. همکاری با سازنده های رسمی صفحه های مش توری می تواند میزان هزینۀ تهیۀ این مش ها را کاهش دهد؛ همچنین می توانید از این طریق اطمینان حاصل کنید که محصولی مناسب با نیازهای شما به دست شما خواهد رسید.