نازک کاری

نازک کاری (یا به بیان دیگر پایان­کار) بخش آخر روند ساخت و ساز است و سطح نهایی فضای داخلی یا خارجی ساختمان را شکل می دهند. ماهیت نازک کاری این است که سطحی را پرداخت کند تا از ضربه، نفوذ آب، یخ­زدگی، خوردگی، سایش و غیره حفظ­ شود و یا عناصر تزئینی به آن اضافه شود. در این مقاله به بررسی نازک کاری می پردازیم.

نازک کاری چیست؟

نازک کاری به کلیه مراحلی گفته می شود که معمولاً به سطوح داخلی مربوط هستند یعنی بر روی سفت کاری، سطح زمخت دیوارها و سقف تازه ساخت. و تاسیسات برقکاری صورت می گیرد. جالب است بدانید که نازک کاری به­ صورت مرطوب یا خشک اجرا می شود. نازک کاری شامل عایق کاری، اندود کاری، نقاشی دیوراها، کاشی کاری و گچ بر و … می شود. نازک کاری ممکن است بیشتر از یک لایه را شامل ­شود، مثلا ممکن است اول بتونه کاری انجام شود و بعد رنگ روی سطح دیوار را بپوشاند.

انواع نازک کاری قابل استفاده در فرایند ساخت و ساز

مصالح مورد نیاز برای نازک کاری، ظاهر ساختمان ها را بهتر می کند. انواع مختلفی از نازک کاری و روش­های اجرا وجود دارند که درطول روند ساخت پروژۀ ساختمانی  اعمال می شوند. نازک ­کاری های طبیعی و اعمال­شده برای بافت ساختمان به دو نوع تقسیم می شوند. نازک کاری طبیعی که باعث پایان طبیعی کار می­شود و نیازی به استفاده از مصالحی مثل الوار، سنگ، آجر و شیشه نیاز نیست. نازک کاری اعمال شده مصالحی مانند رنگ یا گچ برای چوب یا دیوارها است.

مراحل انجام نازک کاری چیست؟

برای نازک کاری مراحل مختلفی در نظر گرفته می شود. بعد از اتمام مراحل اجرای تاسیسات و سفت کاری نوبت به نازک کاری ساختمان می شود که در واقع آرایش سطوح وریی سازه است. هر یک از این مراحل نیاز به پیاده سازی استانداردهایی دارد و باید در زمان مناسبی اجرا شوند. این مراحل عبارتند از:

  • اجرای اندود گچ بر روی سطوح
  • سفید کاری دیوارها
  • اجرای قرنیزها
  • استفاده از پوشش سرامیک و کاشی کاری در ساختمان
  • اجرا و طراحی عناصر تزئینی نمای داخلی و خارجی ساختمان
  • اجرای کاغذ دیواری و گذاشتن شیشه در و پنجره

 

اهمیت نازک کاری در معماری

ما اغلب درمورد «نازک کاری معماری» در صنعت ساختمان­سازی و به زبان روزانه در رابطه با جنبه های یک ساختمان سخن می گوییم که برای هرکسی که هر دو قسمت بیرونی و داخلی ساختمان را مشاهده می کند، مشهود است. معماران و طراحان به ­طور معمول از این اصطلاحات استفاده می کنند به­ خصوص برای معرفی طیف گسترده ای از کارهای سطحی روی سطوح افقی (کف ها و سقف ها) و سطوح عمودی (دیوارها) که روی عناصر اصلی سازۀ ساختمان قرار گرفته اند تا تجربۀ ظرافت قسمت های داخلی و خارجی یک ساختمان را تکمیل­کنند یا ارتقا ­ببخشند.

نازک کاری به شیوه مدرن

همانطور که گفته شد، بخشی از عمل ساخت و ساز به نازک کاری داخلی و خارجی ساختمان ها و سازه ها مربوط می شوند تا کیفیت نمای ظاهری ارتقا یابد. نازک کاری، مرحلۀ نهایی ساخت و ساز است؛ در بسیاری از موارد، کیفیت کلی یک ساختمان یا سازه به کیفیت اجرای آن بستگی دارد.

در کار نوین ساخت و ساز برای ساختمان­های مسکونی، عمومی و صنعتی، تکنولوژی نازک کاری اساساً تغییر کرده ­است. به ­طور فزاینده ای استفاده از واحدهای پیش­ ساختۀ بزرگ، سازه ها و قطعاتی که به­صورت کامل شده تحویل پروژه های ساخت و ساز می شوند، افزایش ­یافته­ است (مثلاً پنل های دیواری و ورقه های سقفی، سرویس های بهداشتی و واحدهای در و پنجره). این امر به ­طور اساسی زمان و مراحل نازک کاری بعد از مونتاژ را کاهش می­دهد. صنعت ساخت تعداد زیادی از موارد و مصالح نازک کاری را  تسریع­کرده و موجب حذف روندهای پرزحمت و وقت گیر شده و حتی کیفیت نازک ­کاری را بهتر کرده ­است (مثلا استفاده از ورقه های گچی، صفحات آماده نما، توفال پلاستیکی و کاغذ دیواری ضدآب) .

علاوه بر اینها، نازک کاری به ­وسیلۀ انواع مختلفی از تجهیزات مکانیزه مانند گچ­بری های قالی و آماده و تجهیزات رنگ کاری، واحدهای نصب کف پوش های ساخته­ شده از مصالح پلیمری، دستگاه های بتونه کاری، ماشین های پولیش و اسپری های رنگ انجام می شود که مراحل اتمام ساختمان را اساساً تسهیل و تسریع می کنند و صرف زمان را کاهش می دهند.

نازک کاری و اجرای نما

اجرای نما  از بین انواع مراحل نازک کاری، پر کار ترین است که با هدف پوشاندن سطوح رویی سازه ها با محصولات متنوع که از مصالح طبیعی و مصنوعی ساخته­ شده اند، انجام می شود. تمام محصولات نما معمولاً در سایزهای مشخص، رنگ شده و شکل گرفته به صورت آماده برای استفاده به محیط ساخت تحویل داده ­می شوند. اجرای نما بسته به نوع محصولات مورد استفاده و ابزار متصل­کنندۀ آن­ها به سطوح ممکن است از نوع بیرونی یا داخلی باشد.

اجرای نمای بیرونی اساساً شامل نازک کاری ساختمان ها وسازه ها با ورقه ها و قطعات سنگ طبیعی، آجر نما یا بلوک های سرامیکی و … می شود؛ این کارها معمولاً همزمان با ساختن دیوارها از طریق داربست داخلی انجام می شوند. فضای بین دیوار و نما با ملات سیمان پر می شود.

کلام پایانی

در ساخت و سازهای مدرن و انبوه، از مجموعه ای از مواد و محصولات برای کار نمای داخلی استفاده می شود که عمدتاً برای دیوارها، کف ها و سقف ها هستند. این محصولات امکان تغییر و بهبود نازک کاری داخلی ساختمان ها را می دهند؛ آن ها شامل کاشی های سرامیکی و پلاستیکی، نئوپان، تخته فیبر، صفحات سیمانی، تخته های تزئینی، پلاستیک با لمینت کاغذی و پنل های صوتی دکوری هستند. عملیات نهایی نمای داخل یک ساختمان معمولاً بعد از تکمیل ساخت و ساز کلی انجام می شود. قبل از شروع کار نما، تمام تاسیسات برق و سیم کشی­ها باید توکار شوند؛ نصب بالابرها، لوله های آب و لوله های تخلیه باید تمام ­شود؛ سطوح نما باید یک نواخت و خشک باشند؛ محصولات باید برطبق شکل، اندازه و رنگ طبقه­ بندی شوند؛ و در صورت لزوم لبه ها را باید داخل ­برد و سوراخ ها باید پر شوند.

 

Author: