نمای جی اف آر سی چیست؟

بتن تقویت شده با شیشه یا بتن تقویت شده با الیاف شیشه‌ای (GFRC) در قالب های بتونی نازکی ساخته می شود که این قالب ها با یک فرایند اختصاصی از طریق اسپری کردن ماشینی سیمان OP غنی‌ شده و انباشته شدن این مخلوط در آن ایجاد می شوند که در این مخلوط، الیاف شیشه ای مقاوم به قلیا باعث تقویت بتن می شوند. برخلاف فولاد، الیاف شیشه‌ای هرگز نمی پوسند و در سرتاسر ضخامت پنل ها به کار می روند.

GFRC نوعی بتن تقویت شده با الیاف است. این محصول را همچنین بتن تقویت شده با فایبرگلاس یا در زبان انگلیسی بریتانیایی GRC نیز می نامند. بتن های فایبرگلاس عمدتاً در پنل های نماهای خارجی ساختمان ها و به‌عنوان بتن پیش ‌ساخته معماری به کار می روند. برخی از مواد مشابه آن نیز عبارتند از دیوارپوش هایی با الیاف سیمانی و تخته های چوبی سیمانی.

ترکیب

بتن تقویت شده با فایبرگلاس شامل فایبرگلاس پرقدرت و مقاوم به قلیا است که در یک ماتریکس بتونی غوطه ور شده ‌است. در این حالت هم الیاف و هم ماتریکس ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خود را حفظ می کنند و در عین ‌حال ترکیب هم افزایی از ویژگی ها را فراهم می سازند که با داشتن هر یک از این عناصر به ‌تنهایی نمی توان به آن رسید. به ‌طور کلی الیاف جزء عناصر اصلی حامل بار هستند، در حالی ‌که ماتریکس احاطه‌ کننده آنها را در موقعیت ها و جهت ‌گیری مطلوب نگه می دارد و نقش ماده یا محیط انتقال ‌دهنده بار را بین الیاف دارد و آنها را از آسیب های محیطی حفظ می کند. الیاف، ماتریکس را تقویت می کنند و همچنین عملکردهای مفیدی نیز در مواد کامپوزیت تقویت شده با الیاف دارند. فایبرگلاس ها را می توان در یک ماتریکس با طول پیوسته یا ناپیوسته (خرد شده) تعبیه کرد.

  1. سیمان: معمولاً از سیمان پورتلند استفاده می شود.
  2. توده‌ ها: به‌طورکلی در ساخت بتن تقویت شده با فایبرگلاس از الیاف توده‌ های ریز استفاده می گردد.
  3. فایبرگلاس ها: الیاف مقاوم به قلیا و با رشته های پیوسته اولویت دارند.
  4. پلیمرها: پلیمرهای آکریلیک اولویت دارند.

ویژگی های نمای جی اف آر اس:

قدرت: تولید پنل بتن تقویت شده با فایبرگلاس پسماند کمتری نسبت ‌به پنل های پیش ‌ساخته ایجاد می کند و از منابع طبیعی کمتری در ساخت آن استفاده می شود.

پس ‌از اتمام تولید در کارخانه، پسماند کارگاهی کمتری نیز تولید می گردد.

عملکرد جی اف آر اس:

روکش کاری با بتن تقویت شده با فایبرگلاس محکم است و نیاز به نگهداری کمی دارد.

بتن تقویت شده با فایبرگلاس هوادهی بسیار پربازده و همچنین درجه فراوانی از مقاومت به خوردگی دارد.

مقاومت به باد:

پنل های بتن تقویت شده با فایبرگلاس می توانند درجات زیادی از مقاومت به هوا نشان دهند.

مقاومت به آتش:

بتن تقویت شده با فایبرگلاس از مواد غیرقابل احتراق تولید می شود.

مزایای بتن تقویت شده با فایبرگلاس:

  1. بتن های تقویت شده با فایبرگلاس در بسیاری از شرایط محیطی اگر در معرض نمک ها یا رطوبت قرار بگیرند، احتمالاً به دلیل نبود عوامل تقویت کننده فولادی، عملکرد بهینه ای خواهند داشت.
  2. بتن در تماس با آتش مثل یک تنظیم‌کننده دمایی عمل می کند.
  3. بتن تقویت شده با فایبرگلاس نازک تر و قوی تر است و همچنین 75% تا 90% وزن کمتری نسبت‌ به بتن ساده دارد.
  4. این وزن کم، نصب سریع و آسان آن را تسهیل می کند و بار اعمال‌ شده روی سازه را کاهش می دهد.
  5. وزن سبک و مواد محکم به ‌کار رفته، هزینه نقل ‌و انتقال را کاهش می دهد، طراحی را منعطف می کند و تاثیر مخرب این مواد بر محیط ‌زیست را کاهش می دهد.

معایب جی اف آر سی:

از آن به ‌عنوان حامل بدون بار استفاده می شود.

نصب آنها نیاز به سیستم لنگر جداگانه دارد.

پنل های بزرگتر بتن تقویت شده با فایبرگلاس را باید مجدداً تقویت کرد.

رنگ‌ آن ممکن است در معرض نور خورشید کمرنگ شود.

ممکن است نرخ جذب آن نسبت ‌به سایر مواد مشابهش، متفاوت باشد.

کاربردهایGFRC:

بتن تقویت شده با فایبرگلاس در ساختمان:

می توان آن را برای طراحی های مدرن و امروزی قالب گیری کرد یا همان سبک های قدیمی و متداول را تکرار نمود.

می توان بتن تقویت شده با فایبرگلاس را رنگ‌آمیزی کرد یا به همان رنگ سفید یا خاکستری ساده خود گذاشت، همچنین این بتن می تواند صیقلی یا بافت دار باشد.

بتن تقویت شده با فایبرگلاس در روکش کاری:

این بتن از مشهورترین مواد به کار رفته برای روکش کاری معماری هنری از پیش‌ ساخته‌ شده‌ است.

علاوه‌ بر آن این ماده را می توان به شکل پنل های نازک و سبک ‌وزن در انواع اندازه ها، شکل ها و سطوح قالب‌گیری کرد.

استفاده از بتن تقویت شده با فایبرگلاس در نماها و محوطه سازی:

نیمکت ها، کف پوش ها، کیوسک ها، علامت ها، مجسمه‌ ها و فواره‌ ها همگی بتن تقویت شده با فایبرگلاس درون‌سازی شده هستند که می توان شکل، نوع و سطح آنها را به دلخواه تغییر داد تا از نظر زیبایی‌ شناختی با محیط انتخاب‌ شده تناسب داشته باشند.

استفاده از بتن تقویت شده با فایبرگلاس در نوسازی:

بتن تقویت شده با فایبرگلاس ماده ای فوق ‌العاده برای استفاده در نوسازی است.

پنل های نازک سبک ‌وزن برای تعمیر و کاهش وزن سازه بسیار کاربردی هستند و استفاده از آنها ساده است.

استفاده از این ماده در بسیاری از شرایط نه تنها فرصت افزایش زیبایی ‌شناختی سازه، بلکه همچنین امکان افزایش بازدهی گرمایی و صوتی محیط را فراهم می سازد.

الیاف موجود در بتن تقویت شده با فایبرگلاس-نحوه ی کار آنها

الیاف شیشه ای به ‌کار رفته در GFRC باعث می شوند که این ترکیب منحصر به ‌فرد، قدرت فوق‌ العاده ای داشته باشد. الیاف مقاوم به قلیا به‌ عنوان عناصر اصلی حامل بار کششی عمل می کنند، در حالی ‌که ماتریکس بتن و پلیمر این الیاف را به‌ هم متصل می سازد و به انتقال بار از یک رشته ‌به ‌رشته دیگر کمک می کند.

بدون وجود الیاف، بتن تقویت شده با فایبرگلاس قدرت خود را نخواهد داشت و در معرض شکستگی و ترک‌ خوردگی خواهد بود. بررسی کامل شبکه الیافی پیچیده موجود در بتن تقویت شده با فایبرگلاس موضوعی است که پرداختن به آن وقت و زمان کافی می طلبد.

 کلام پایانی

بتن تقویت‌ شده با شیشه که با نام تجاری GFRC شناخته می شود، مخلوطی است از یک بتن پیش ‌ساخته تقویت شده با الیاف و یک ماتریکس 50-50 شن و سیمان در یک ضخامت دیواره معمولا 12 تا 15 میلی متر. شیارهای سوراخ داری در اطراف محیط آن و در طول وجه پشتی آن در مراکز طراحی ‌شده ایجاد می شوند که باعث یکپارچگی ساختاری عناصر می شوند. عمق این شیارها بین 50 تا 100 میلی متر است و پس ‌از به کار بردن آنها در نما، این شیارها قابل‌ مشاهده نیستند. کاربرد این فناوری بیش‌از 25 سال است که ثابت شده و بتن تقویت شده با شیشه گزینه هایی را برای طراحی نماهای بیرونی در اختیار طراحان قرار می دهد که تنوع گسترده‌ آن کم نظیر است.