نمای سنگی؛ زیبایی چشمگیر ساختمان

نمای سنگی طبیعی، منافع زیبایی شناختی و کاربردهای داخلی و خارجی متعددی به همراه دارد. ماده حاصل به صورت یک برش باریک شکسته و برش داده می‌شود تا وزن آن کاهش یابد و به صورت یک لایه ثابت بر روی نما نصب و نگه داشته می‌شود تا شواهد فیزیکی فضا را ارتقا بخشد.

نمای سنگی طبیعی چیست؟ نمای سنگی مصنوعی چیست؟

تفاوت اصلی بین سنگ طبیعی و نمای سنگی مصنوعی این است که نمای مصنوعی انسان ساخت است. یعنی انسان در تهیه و تولید آن دخیل است. اگرچه نمای سنگ طبیعی از مواد موجود در زمین استفاده می شود، ولی سنگ مصنوعی ترکیبی از قالب های طراحی شده است که شبیه به نمونه واقعی است.

اگرچه تکنیک های تولیدات نوآورانه، زیبایی نمای سنگی انسان ساخت را بهبود داده اند ولی دستیابی به سطح مشخصی از نقص، بافت و پتینه سنگ واقعی هنوز هم غیر ممکن می نماید. نمای سنگی ماده مناسبی برای استفاده‌ های داخلی و خارجی است. سنگ‌ طبیعی کشف شده از طبیعت به دلیل ماهیت ارگانیک، تنوعات ناموزون و حتی نقس هایی که دارد از محبوبیت خاصی برخوردار است. همچنین، این سنگ یک ماده بسیار بادوام است و با بسیاری از انواع و اشکال سنگ قابل تطبیق است و  به طور مفید استفاده می شود.

نمای سنگی: مزایا و معایب سنگ طبیعی

مزایا و معایب هر ماده ساختمانی به کاربردهای شخصی بستگی دارد. در اینجا، ما به برخی از مزایا و معایب نمای سنگ طبیعی اشاره می کنیم تا به شما در تصمیم گیری برای انتخاب ماده مناسبی برای پروژه تان کمک کنیم:

مزایای نمای سنگ طبیعی

  • زیبایی طبیعی و بی نظیر
  • ماندگاری فوق العاده و طول عمر طولانی آن
  • طیف گسترده ای از انواع سنگ ، رنگ و قالب
  • مکمل سایر مواد مانند بتن و الوار
  • گزینه های مختلفی را متناسب با سلایق گوناگون ارائه می دهد و بنابراین می تواند در طیف گسترده ای از پروژه ها مورد استفاده قرار گیرد.
  • سطح بالایی از عایق را برای ساختمان ایجاد می کند ، بنابراین می تواند هزینه های گرمایش و سرمایش را پایین نگه دارد.
  • می تواند به عنوان ماده ای برای دکوراسیون داخلی و هم دکوراسیون خارجی مورد استفاده قرار گیرد.
  • در برابر آب و هوا و در برابر آتش مقاوم است.
  • می تواند در برابر خراش و سایش مقاوم باشد.
  • ارزش مادی و بصری خانه شما را افزایش دهد.
  • سهولت نگه‌داری بلندمدت.

معایب نمای سنگ طبیعی

  • به زیر لایه سازه‌ ای نیاز دارد که می تواند هزینه اضافی را به همراه داشته باشد.
  • نصب آن طاقت فرسا و زمان بر است.
  • سنگ نسبت به دیگر مصالح، ماده گران تری برای نمای بیرونی محسوب می شود.
  • برای محافظت باید آب بندی شود.
  • استفاده از محصولات شوینده قوی ممکن است به سطح آن آسیب برساند و از درخشندگی آن بکاهد.
  • اگر ضعیف نصب شده باشد می تواند رطوبت را در پشت مواد گیر بیندازد و بدین ترتیب می تواند به سنگ آسیب برساند.

گرانیت و کاربردهای فراگیر آن را در نظر داشته باشید

نماهای گرانیت به خاطر آرامش‌بخشی و ویژگی های فنی عالی و کارآمدی در برابر شرایط جوی نامناسب نقش مهمی در معماری بیرونی خانه ها و ساختمان های تجاری ایفا می کنند. دو کیفیت ضروری در گرانیت ها برای تمام پوشش های دیوار و نمای خارجی بسیار کارآمد دست به دست می شوند: آرامش ، زیبایی دائمی و ظرفیت عملکرد بالا که در سختی و تغییر ناپذیری زیاد و تخلخل کم تجسم یافته است. یک ماده نامحدود تقاضاهای ساختمانی امروزی را برطرف می کند و حجم خانه های معاصر و نمای خارجی ساختمان های تجاری را در هوای آزاد می پوشاند.

گرانیت یک سنگ آذرین سخت است  چون  در مقایسه با انواع دیگر سنگ های طبیعی از مقاومت بیشتری برخوردار است و  عملکرد رنگ و بافت آن فوق العاده است. گرانیت در هزاران رنگ و بافت موجود است. سختی و ماندگاری گرانیت آن را برای نمای بیرونی مناسب می کند. این ماده ساختمانی فوق العاده متراکم و قوی است. بنابراین برای کاربردهای خارجی بسیار مناسب است. بر خلاف انواع دیگر سنگ که در برابر هوا آسیب پذیر هستند ، گرانیت الگو و رنگ خود را برای مدت زمان طولانی تری حفظ می‌کند. بنابراین گرانیت قطعاً بهترین گزینه برای استفاده در شرایط جوی نامساعد است.

سنگ آهک و سنگ نمای سنداستون، متخلخل و مات هستند

هر دو نوع سنگ دارای یک سری خصوصیات فیزیکی-مکانیکی هستند که به آنها ویژگی های بسیار ارزشمندی در ساخت نمای های تهویه یا پیوند خورده می دهد: هدایت حرارتی کم آنها به این ماده ها کمک می کند در شرایط شدید آب و هوایی به عنوان عایق عمل کنند، در حالی که مقاومت خمشی بالا، موجب کاهش ضخامت و روشن تر شدن ساختارها می‌ شود. پانل های سنگ آهک و ماسه سنگ در دیوارهای خارجی خانه های بزرگ ، آپارتمان ها‌، هتل ها،  مراکز خرید و ساختمان های اداری استفاده می شود. یکنواختی سنگ آن را به جایگزینی تبدیل می کند که از نظر زیبایی شناختی بسیار مورد توجه است.

سنگ نمای مرمریت، زیبایی و درخشندگی به همراه دارد

نمای سنگ مرمر یک ماده رویه برای سازه های ساخته شده از صفحات مرمر نازک است. نمای سنگ مرمر بسیار پرهزینه است چون پردازش این سنگ دشوار است و ممکن است از آن در جاهای مختلفی استفاده شود. نمای های ساخته شده از سنگ مرمر می تواند روی بسیاری از مصالح ساختمانی مختلف پوشانده شود. می توان یک ساختمان را از طریق اضافه کردن نمای مرمریت یا جدا کردن آن از بنا مقاوم سازی کرد.

سنگ مرمریت از دگرگونی سنگ آهک پدید آمده است که قرن ها به عنوان ماده ای برای استفاده در ساخت و ساز و هنر ارزشمند بوده است. معروف است که به آسانی صاف می‌شود و بسته به ناخالصی های موجود در سنگ می تواند رنگ های متفاوتی داشته باشد. سنگ مرمریت نیز به عنوان نتیجه تبلور در سنگ می درخشد و می تواند با چرخش و رگه هایی از رنگ مشخص شود که از نظر بصری جالب توجه هستند.

سنگ نمای تراورتن؛ محبوب و پرطرفدار است

تراورتن نمونه ای از سنگ های محبوب در نمای ساختمان است. در واقع، برخی سنگ فرش های نمای ساختمان از سنگ تراورتن  (یکی از اعضای خانواده سنگ های رسوبی) ساخته شده اند. این سنگ ها در نزدیکی چشمه های آبگرم ترکیه، پرو، کرواسی و حتی ایران یافت می شود و هر کجا که بخواهید از آن استفاده کنید  زیبایی مدیترانه را در خانه شما به ارمغان می آورد. گرچه این سنگ فرش هادر اصل به عنوان مصالح ساختمانی تا 7000 سال قبل از میلاد استفاده می شد ولی امروزه گزینه مناسبی برای نمای ساختمان به ویژه نمای رومی است. هنگام استفاده از سنگ طبیعی برای هر منظور ، اولین سوالی که بسیاری از مردم می پرسند این است: آیا تراورتن به اندازه کافی دوام دارد؟ خوشحال می شویم که بگوییم: بله. نمای دیوار تراورتن می تواند یک سنگ با دوام باور نکردنی باشد  به شرطی که به درستی نصب و از آن مراقبت شود. سنگ نمای تراورتن در برابر لکه ها و تغییر رنگ مقاوم است و سال های سال زیبا به نظر  می رسند.

نمای سنگ ابری، مناسب برای شرایط سخت جوی

سنگ ابری غالبا یک نمای زیبا از جنس سنگ کوارتز یا سنگ های کریستالی است که در قطعات مختلف در بازار موجود می باشد. این نوع سنگ کریستال با زمینه روشن و رگه هایی شبیه به ابر و باد، نمای بسیار زیبایی به ساختمان می بخشد. علاوه بر این، جذب آب بسیار پائینی دارند و برای همین در برابر شرایط نامساعد جوی از خود مقاومت خوبی نشان می دهند.  ماهیت ارگانیک این سنگ و ظاهر ناهموار و متخلخل آن برای نمای بیرونی ساختمان گزینه مناسبی محسوب می شود. توجه داشته باشید نمای پشت سنگ به دلیل صاف بودن هنگام نصب نیاز به گیره های اسکوپ دارد.

 

نمای سنگ چینی

در واقع نوعی سنگ کریستال است که در زبان عامیانه به سنگ چینی معروف شده اند. این نوع سنگ از توده سنگ های آهکی یا دولومیتی تشکیل شده اند و عوامل درونی مثل درجه حرارت و فشار زیاد باعث متبلور شدن آنها می شود. این سنگ از دانه ها و بلورهای درشت تشکیل شده است. انتخاب نام «چینی» برای این نوع سنگ به این دلیل است که نسبت به سنگ های دیگر نازک تر است و در مقابل ضربه صدایی شبیه به ظرف چینی می دهد. از نمای سنگ چینی بیشتر در مناطق گرمسیری استفاده می شود زیرا رنگ روشن آن مانع جذب گرما می شود.

نمای سنگ دهبید

سنگ دهبید نوعی سنگ مرمریت با زمینه ای روشن و درخشان است. این سنگ از معادن دهبید که در شمال شیراز واقع شده استخراج می شود و با نام سنگ کرم مارفیل نیز شناخته می شود. این سنگ تراکم ملوکولی بسیار بالایی دارد ب همین دلیل درخشندگی و صافی آن کم نظیر است.  سنگ دهبید در زمینه کرم و روشن برای مناطق گرمسیر ایران بهترین گزینه محسوب می شود. همچنین به دلیل مقاومت و استحکام بالای قابلیت برش پذیری در آنها بسیار راحت است.

 

خرید و قیمت نمای سنگی

قیمت سنگ نمای ساختمان به ازای هر متر مربع محاسبه می شود. به علت وجود معادن سنگ در ایران، قیمت سنگ نما معقول و به صرفه است و ارزش انتخاب را دارد. سنگ هایی با کیفیت بالاتر که معادن آن محدود است طبیعتا قیمت بالاتری خواهند داشت. توجه داشته باشید که سنگ های نما غالبا در سایز 40 طولی هستند و هر چه این طول بیشتر باشد قیمت سنگ نیز بالاتر خواهد بود.

کلام پایانی

استفاده از نمای سنگ، روشی قدمت دار و محبوب است. نمای سنگی یک لایه نازک از سنگ است که برای فضای بیرونی ساختمان استفاده می شود و به آن جلوه می بخشد. در این مقاله به بررسی انواع سنگ هایی که برای نمای ساختمان مناسب هستند پرداختیم و ویژگی های هر سنگ را بررسی نمودیم.

 

 

Author: