آنچه باید دربارۀ آشپزخانه های صنعتی بدانید

آشپزخانه های صنعتی زیبا و شیک هستند، گرچه ممکن است این آشپزخانه ها باب میل همگان نباشد. برخی از افراد آشپزخانه های سبک انتقالی یا کلاسیک را ترجیح می دهند؛ همچنان اصول دیزاین آشپزخانه و استفاده از کفپوش های چوبی در آشپزخانه ها موضوع قابل بحث خیلی از افراد است. با این حال همۀ ما قبول داریم که آشپزخانه های صنعتی مدرن، مناسب مالکانی است که تصمیم دارند به طور حرفه ای در منزل خود آشپزی کنند؛ می توان گفت این آشپزخانه ها مناسب افرادی است که تصمیم دارند آشپزخانه رستوران های مطرح را به منزل خود بیاورند.

 

«آشپزخانه های صنعتی برای اولین بار در دهه های 80 و 90 زمانی که آشپزخانه هایی با ظاهر حرفه ای در منازل روی کار آمد، در خانه های مختلف مد شد.» اگر زیاد آشپزی می کنید، آشپزخانه های صنعتی گزینه های مناسبی هستند. این آشپزخانه ها بر اساس آشپزخانه هایی که آشپزهای حرفه ای شبانه روز در آن غذاهای دلپذیری طبخ می کنند طراحی شده است.

 

ویژگی های یک آشپزخانه صنعتی

آشپزخانه های حرفه ای از دیزاین های مدرن با قابلیت تمیز شدن سریع بهره می برند. اکثر سطوح کار این آشپزخانه ها از فولاد ضد زنگ ساخته می شود که متعاقباً باعث می شود حرفه ای تر جلوه داده شوند. استفاده از هود با مکش بالا در این آشپزخانه ها رواج دارد.

بنابراین، آیا این ویژگی ها بدین معناست که شما نمی توانید در یک خانۀ نسبتا سنتی یک آشپزخانه صنعتی داشته باشید؟ هر ساختمان  سنتی، برای مثال ساختمان های طاق دار قدیمی که به طور کامل رنگ آمیزی نشده اند و مبلمان قدیمی ایتالیایی در آ ‌ها چیده شده، می توانید با مرمت کردن فضای داخلی یک دکور فوق مدرن ایجاد کنید. یکی از مهم‌ترین کارهایی که می توان برای مدرن کردن آشپزخانه انجام دهید، استفاده از فولاد ضد زنگ به شمار می رود.

آشپزخانه های صنعتی قابلیت این را دارند که با سبک های طراحی منازل مختلف وفق داده شوند. این امر هماهنگی طراحی داخلی منزل را با آشپزخانه شما تضمین می کند. می توان حس صنعتی بودن را برای آشپزخانه ای، بدون اینکه به انسجام طراحی خانه لطمه بزند، به ارمغان آورد. آشپزخانه صنعتی بر دو اصل استوار است؛ جلوه ظاهری و طریقه عملکرد آن. به طور معمول، آشپزخانه ای که جلوۀ مدرنی داشته باشد به عنوان آشپزخانه مدرن در نظر گرفته می شوند. برای مثال استفاده از دستگیره های مستحکم برای کابینت ها و سطوح فولادی در آشپزخانه جلوۀ مدرنی برای آن به ارمغان می آورد.

 

لوازم برقی مخصوص کارهای سنگین

آشپزخانه های صنعتی علاوه بر سطوح فولادی از لوازم برقی حرفه‌ ای برخوردار هستند. آن ها برای عملکرد در سطوح بالا طراحی شده اند؛ این لوازم کاربرد بالایی داشته و از سطوح بادوامی بهره مند هستند، درست همانند لوازمی که در آشپزخانه رستوران ها یافت می شود.

استفاده از لوازم برقی مخصوص کارهای سنگین از فاکتور‌های کلیدی بنای یک آشپزخانه صنعتی به حساب می آید. «این لوازم طوری طراحی شده اند که در آشپزخانه به چشم آمده و با اندازه 36 تا 48 فوتی خود توجه هرکسی را به خود جلب کنند. البته استفاده از این ابزار به اندازه هایی که در رستوران ها یافت می شود در مکان های مسکونی به علت مقررات ایمنی مقدور نیست. برای مثال کوره های خوراک پزی که تنظیمات حرارتی مختلفی دارند، از دمای 140 درجه فارنهایت گرفته تا BTU 18000، از این قبیل ابزار به شمار می روند. «همچنین می توان از مدل های دوگانه سوز اجاق های آشپزی غول پیکر برای آشپزخانه های صنعتی استفاده کرد.»

 

دیگر لوازم آشپزخانه مورد استفاده

یخچال ها و ماشین های لباسشویی ثابت از پیش ساخته شده نیز از ویژگی های آشپزخانه های صنعتی محسوب می شوند. می‌توانید از لوازم متعددی در آشپزخانه استفاده کنید، برای مثال در هر دو طرف سینک ظرف شویی یک ماشین ظرف شویی قرار داده و یا در قسمت‌های مختلف آشپزخانه برای دسترسی بهتر به مواد غذایی یخچال‌های کوچکی تعبیه کنید.

امروزه استفاده از لوازم آشپزخانه ثابت برای طبخ غذا رواج یافته است. به عنوان مثال، به دنبال گازهای رومیزی مناسب با سبک آشپزی کیسه پزی (sous vide) باشید. این اجاق گازهای مخصوص، غذا را در ظروف در بسته با درجه حرارت بخار آب کنترل شده ای طبخ می کند. کنترل دمای دقیق  سبب شده این اجاق های رومیزی به یکی از ایده آل‌ترین تکنیک های پخت غذا تبدیل شوند. یکی دیگر از لوازم مورد نیاز در آشپزخانه های صنعتی فرهای مخصوص پیتزاپزی هستند. تصور کنید توانایی این را داشته باشید که در منزل خودتان با استفاده از فرهایی که در رستوران های کلان استفاده می شود برش های پیتزای لذیذی برای خود آماده کنید! برای مثال، شما می توانید با فر 30 اینچی Monogram Flush Hearth این رویا را به حقیقت تبدیل کنید. این فر عملکرد عالی فرهای پیتزا پزی که از سوخت ذغالی یا چوب استفاده می‌کنند را وام گرفته و این عملکرد را در سطح ساده تری در یک منزل به آشپز ارائه می دهد. با وجود این که فولاد ضد زنگ رایج‌ترین ماده در آشپزخانه های صنعتی به حساب می رود؛ هنوز افراد زیادی به دنبال لوازم آشپزخانه صنعتی هستند که با دکوراسیون منزل آن ها هماهنگ باشد. مجموعه محصولات برند Café دستگیره های رنگی و سفارشی آشپزخانه را به مشتریان خود ارائه می دهد. حال شما می توانید از ترکیب رنگی که با دکوراسیون شما یکپارچه باشد برای آشپزخانه صنعتی خود استفاده کنید.

 

سینک و شیرهای آب

سینک های ظرف شویی فولادی با در نظرگرفتن پرجا بودن و ظاهری جذاب از گزینه هایی به شمارمی روند که جلوه صنعتی برای آشپزخانه شما به ارمغان می آورند. اندازه این سینک ها در حدی بزرگ است که بتوانید ظروف یک رستوران را در آن جای دهید و با این وجود هنوز هم این سینک ها ظاهر شیک خود را حفظ می‌کنند. گوشه های تیز این سینک ها جلوه هندسی جالبی با خود به همراه دارد. همچنین استفاده از دیواره ها و کف کاملا صاف در این سینک ها علاوه بر مدرن جلوه دادن آشپزخانه فضای بیشتری را برای استفاده در اختیار آشپز قرارمی دهد.

یکی دیگر از لوازم مفید در آشپزخانه های صنعتی شیر‌های آب پر کننده قابلمه هستند. محصولات The kitchen شیرهای آب مدرن با دیزاین های مدرن و صنعتی را به همراه عملکرد خوب در اختیاز مشتریان خود قرارمی دهند. شیرهای آب دیوارکوب که شیلنگ های انعطاف پذیر دارند از دیگر گزینه های مناسب به شمار می روند. با توجه به تعادل در صنعتی و کاربردی بودن این شیرها، محبوبیت آن ها رو به افزایش بوده و با ظاهر زیبا و مدرن خود می توان به راحتی در کنار لوازم خانگی مدرن از آن ها استفاده کرد.

کف پوش

بتن رنگ آمیزی شده یکی از محبوب ترین کف پوش های آشپزخانه های صنعتی محسوب می شوند. استفاده از کفپوش های پارکتی چوبی در آشپزخانه (و حمام) مورد بحث تعداد کثیری از معماران قرار دارد؛ بسیاری از طراحان دکور برای پوشش کف آشپزخانه های صنعتی از کفپوش های پارکتی، کاشی های سرامیک یا پرسلان استفاده می کنند.

رنگ بندی

ممکن است آشپزخانه های صنعتی با فضاهای بیمارستانی اشتباه گرفته شوند، زیرا بیمارستان ها همانند آشپزخانه های صنعتی از سطوح فولادی برخوردار هستند. «ما دریافته ایم، کاشی کاری شدن سطوح آشپزخانه سبب می شود نگهداری و تمیز کردن آن سهولت پیدا کند؛ از طرف دیگر انتخاب رنگ مناسب کمی دشوار خواهد بود. می توان از رنگ هایی استفاده کرد که هیجان محیط اطراف را افزایش دهد. برای کاشی های آشپزخانه از رنگ های قرمز و زرد استفاده کنید. این رنگ ها محبوب هستند. آن ها به تجزیه فضا کمک کرده و باعث می شوند کمی از جلوه های صنعتی آشپزخانه کاهش پیدا کند. به کار گیری رنگ قرمز در آشپزخانه سبب می‌شود فضای شما دلپذیر و کلاسیک جلوه داده شود. این رنگ توجه را به خود جلب می کند؛ به همین سبب باید مراقب بود که بیش از اندازه از این رنگ برای آشپزخانه خودتان استفاده نکنید.

 

 

 

 

 

Author: