آنچه که باید در مورد درب های فولدینگ بدانید!

آیا درب های فولدینگ واقعا استفاده از فضا را بهینه می کنند و به زیبایی محیط می افزایند؟ تمام صاحب خانه هایی که به نوسازی خانه های فرسوده خود فکر می کنند، ممکن است به این که کدام درب را برای ورودی خانه انتخاب کنید، بسیار اندیشیده اند. درب های فولدینگ نوعی در است که مزایا و فواید بسیاری دارد و در شکل ها و اندازه های گوناگون عرضه می شوند. در این مقاله به معرفی کامل درب های فولدینگ خواهیم پرداخت.

درب اتوماتیک فولدینگ چیست؟

درب فولدینگ قطعات و بخش های متعددی را در بر می گیرد که برای باز یا بسته شدن ، به شیوه ای شگفت انگیز تا یا جمع می شود. در بازار ساخت و ساز ایرانف درب های فولدینگ با نام هایی همچون «درب تا شو » یا «درب اتوبوسی» معروف هستند. این نوع درب درصد بازشویی بسیار بالایی دارند به طوری که می توانند به اندازه 90 درصد از عرض دهنه ورود و خروج را برای عبور و مرور آسان، آزاد بگذارند.  قطعات درب فولدینگ در راستای مسیری با کمک غلتک ها حرکت می کنند و به یک سمت جمع می شوند.

از جداکننده های اتاق ها گرفته تا ورودی آشپزخانه، درهای فولدینگ مطمئنا بسیار کارآمد هستند. آنها برای جدا کردن هر دو فضایی از یک دیگر مناسب هستند و می توانند پهنای قابل توجهی ایجاد کنند، پس با توجه به هم دسترسی و هم وسعت دید بالا، این مزیت را نسبت به درهای سنتی دارا هستند.

انواع درب های فولدینگ

به طور کلی سه درب فولدینگ از سه وجود دارد:

  • درب فولدینگ آلومینیوم

خیلی از مردم آلومینیوم را به دلیل قدرت و پایداری آن انتخاب می کنند. علت این انتخاب به این دلیل است که برای درهای فولدینگ ایده آل است. به علاوه، آلومینیوم در برابر اشعه خورشید به خوبی مقاومت می کند و درب را از خمیده شدن و تغییر شکل دادن محافظت می کند. به علاوه رنگ، درب های آلومینیومی فولدینگ عمر طولانی تری دارند و همچنان ظاهر خوب خود را حفظ می کنند. عیب اصلی آنها این است که گران هستند، اما با توجه به همه مزایای آن، مسلما به صرفه است.

  • UPVC (کلرید بدون پلاستیک پلی وینیل)

درب های فولدینگ از جنس UPVC ، گزینه به شدت ارزان تری نسبت به آلومینیوم است اما سریع تر ظاهر خوب خود را از دست می دهد. به علاوه در مورد مشکلات پایداری و خمیده شدن، درب فولدینگ ممکن است رنگ زرد رنگ و رو رفته ای به مرور زمان به خود بگیرد. همان طور که قبلا گفته شد، درب های آلومینیوم فولدینگ به صرفه تر هستند، چرا که UPVC می تواند هزینه نگهداری بیشتری برای شما داشته باشد.

  • چوب

ظاهر طبیعی فوق العاده مطمئنا مزیت اصلی درهای فولدینگ چوبی است. به علاوه، سازندگان گاهی از چوب های مهندسی شده استفاده می کنند که از ترکیب لایه های چوب با یک ماده چسبنده به دست می آید تا این درب ها را تولید کنند. اگرچه چوب های مهندسی شده عمر بیشتری از چوب های طبیعی دارند، ولی رطوبت داخلی آنها می تواند به تدریج سبب خمیدگی شود. با توجه به پایداری، چوب های مهندسی شده در این شاخص بین آلومینیوم و UPVC قرار می گیرند، به این معنی که نگهداری کمتری نسبت به UPVC دارند ولی همچنان آلومینیوم گزینه بهتری محسوب می شود.

مزایای درب های فولدینگ

  • فضای بیشتری ایجاد می کند

با وجود درب های فولدینگ؛ اتاق نشیمن شما می تواند روشن تر و جادارتر به نظر برسد. این درب ها عموما در ورودی ها و خروجی هایی به کار می روند که دارای محدودیت فضا هستند.

  • ایمنی بالا

درهای فولدینگ با قاب شیشه ای بزرگی که دارند، وسعت دید بیشتری ارائه می کنند. این ویژگی به شما کمک می کند محیط را بهتر زیر نظر داشته باشید.

  • تهویه بهتر

یک در معمولی می تواند اتاق هایتان را به دلیل تهویه ضعیف خفه و گرفته سازد. از طرف دیگر، درب فولدینگ، تهویه و جریان هوای بهتری فراهم می کند، بنابراین می تواند در تابستان بسیار کارآمد باشد. به ویژه این که این درب ها می توانند به صورت یک طرفه یا دو طرفه باز شوند.

  • مناسب فضای کم

درهای فولدینگ بای دهانه هایی با عرض کم بسیار کاربردی هستند. همچنین سرعت بسیار بالایی در باز و بسته شدن از خود نشان می دهند.

  • زیبایی فوق العاده

درب های فولدینگ از نظر ظاهر، فوق العاده به نظر می رسند. آنها پتانسیل این را دارند که ظاهر فضای داخلی را تغییر دهند.

معایب درب های فولدینگ

  • نداشتن آستانه

فقدان آستانه درب می تواند در بسیاری از موقعیت ها یک حسن باشد. اما، اگر آب به داخل خانه با کف چوبی بیاید، خسارت می تواند شدید باشد. می توانید با روکش کردن اندکی از کف بخش ورودی از این اتفاق جلوگیری کنید.

  • گران بودن

برچسب قیمت یک درب فولدینگ شوخی بردار نیست چرا که نصب آن راحت نیست و قالب و شیشه زیادی را در بر می گیرد.

قیمت درب فولدینگ

قیمت درب فولیدنگ به عوامل متعددی بستگی دارد که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مدل درب فولدینگ
  • برند درب فولدینگ
  • ارتفاع و عرض درب
  • جنس فریم درب
  • تعداد موتور و توان مصرفی

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی کاربری درب های فولدینگ پرداختیم. با این حال شما انتخاب دیگری هم دارید. منظورمان درب کشویی است که در بازار ایران نیز محبوبیت دارد. پس، اگر نمی توانید تصمیم بگیرید که درب فولدینگ تهیه کنید، درب کشویی با ویژگی هایی کمابیش مشاه گزینه مناسبی خواهد بود.