چگونه فرایند لاندری را به درستی انجام دهیم؟

گاهی اوقات انجام لاندری می تواند به اندازۀ زندگی شما سخت باشد!

هنگامی که تصمیم دارید مواد شویندۀ مناسب را انتخاب کنید ممکن است احساس غرق شدن در شما ایجاد شود. از نحوۀ شستن لباس ها گرفته، تا رعایت اصول اولیه مانند مرتب سازی، استفاده از مقدار مناسبی از مواد شوینده و خواندن نمادهای مختلف لاندری روی بسته، از بین بردن لکه های عرق برروی لباس ها و غیره مواردی هستند که ممکن است برای هر فردی مشکل ساز شوند. اجازه دهید در این مقاله با ارائه دادن 7 نکتۀ ساده، از سطح مبتدی گرفته تا حرفه ای، شما را در انجام لاندری یاری کنیم:

راهنمای قدم به قدم برای انجام لاندری

قدم1: نمادهای مختلف لاندری را یاد بگیرید

ممکن است در نگاهی سطحی این نمادها همچون مدهای رمزنگاری شده به نظر برسند، اما تفسیر برچسب های مربوط به مراقبت از پارچه های مختلف کار دشواری نیست. این نمادهای لاندری اطلاعات مهمی از قبیل چرخه های شستشوی مختلف، نحوۀ خشک کردن و حتی درجه حرارت اتو تا حدی که به پارچه آسیب نرساند، در اختیار کاربران خود قرار می دهد. پس از اینکه با این نمادها آشنا شدید، فرایند شستشوی شما با سهولت قابل توجهی توأم خواهد شد. برخی از رایج ترین نمادهای لاندری به شرح زیر هستند:

  • چه زمانی از آب سرد، داغ یا ولرم استفاده نماییم؟
  • چه هنگامی از سفید کننده استفاده یا اجتناب کنیم؟
  • کدام لباس ها را به شکل مچاله و کدامیک از لباس ها را باید به صورت صاف خشک کرد؟

 

قدم2. جدا کردن لباس ها را یاد بگیرید

پس از اینکه به آشنایی کافی به برچسب های مربوط به مراقبت به پارچه های مختلف دست یافتید، باید به مرحله بعدی که مرتب کردن لاندری شما است بپردازید. برای رسیدن به بهترین نتایج، بهتر است پارچه ها با رنگ های مختلف را به صورت جداگانه بشویید؛ برای تقسیم بندی آن ها می توانید از موارد زیر بهره جویید:

ترکیب رنگی

لباس هایی که رنگ های تیره تری دارند معمولا هنگام شستشو و خشک کردن بیشتری رنگ می دهند. برای اجتناب از اینکه دیگر لباس های شما آسیب ببینند، لاندری خود را نسبت به رنگشان تقسیم بندی کنید؛ ساده ترین حالت انجام این کار جدا کردن لباس های تیره و  روشن است.

وزن پارچه

پارچه های سنگین همچون حوله ها را جدا از دیگر البسه شستشو و خشک کنید تا از ایجاد آسیب بر پارچه های پرقیمت جلوگیری شده و پارچه ها به درستی خشک شوند.

نوع پارچه

پارچه های ظریف و مقاوم را جدا از یکدیگر شست وشو دهید تا از آسیب دیدگی پارچه های نازک جلوگیری شود. برای بازدهی بهتر می توانید پارچه هایی که دارای دکمه و یا زیپ هستند از پارچه های بافتنی و یا لباس زیر جدا کنید.

قدم3. چگونگی پیش ترمیم کردن لکه های لباس را فرا بگیرید

شما می توانید لباس های کثیف یا لکه دار را از پیش ترمیم کنید؛ این امر فرایند از بین بردن لکه و شست و شو لباس را سهولت می بخشد.

قدم4. میزان مواد شوینده مورد  استفاده خود را مشخص کنید

تعیین مقدار مناسب مواد شوینده برای هر شست و شو یکی از مهمترین عامل های کسب یک لاندری موفقیت آمیز است. میزان دوز مناسب به وزن لباس شما، مقدار کثیفی لباس، سختی آب و همچنین نوع ماده شوینده ای که استفاده می کنید بستگی دارد.

قدم5. با نحوۀ بارگیری ماشین لباس شویی کاملا آشنا شوید

برای رسیدن به بهترین بازدهی هنگام شستشو (و صرفه جویی در وقت و انرژی)، به اندازۀ محفظه لباسشویی و وزن لباس خود توجه کنید. با فشار دادن لباس ها با کف دستتان فضای بیشتری را به لباس ها بدهید تا بدون اتلاف آب آن ها به راحتی درون ماشین حرکت کنند. کافی است دست خود را داخل محفظه قرار دهید، اگر دست شما در راستای دیواره لباس شویی و بین لباس ها قرار گرفته باشد بدین معنی است که میزان لباس درون ماشین مناسب است.

قدم 6. چرخۀ شستشو مناسب هر لباس را انتخاب نمایید

پیش از اینکه چرخۀ شستشو را انتخاب کنید، ابتدا نگاهی به برچسب بیندازید. جدا از مادۀ شستشوی مورد استفاده شما، سرعت حرکت ماشین لباسشویی و دمای آب از دیگر متغیرهایی هستند که در تمیز شدن لباس شما موثر هستند. انتخاب چرخۀ لاندری مناسب پس از اینکه لباس ها را نسبت به رنگ بندی شان دسته بندی کردید راحت تر خواهد شد. برای فهم اینکه سرعت شستن لباس ها در چه دمایی برای رسیدن به بهترین نتایج موئثر است، نکاتی که در ادامه آورده شده است را بررسی کنید.

چرخۀ شستشوی طبیعی

نوع پارچه: مناسب لباس های سفید، ملحفه، حوله، لباس زیر، جوراب و دیگر پارچه ها با درجه کثیفی بالا

هدف و سرعت: از بین بردن لکه ها و آلودگی های لباس. پارچه های مقاوم را تمیز می کند؛ در چرخۀ شستشو از سرعت حرکت و چرخش بالا بهره می گیرد.

چرخۀ پارچه ظریف

نوع پارچه: بهترین گزینه برای پارچه های پشمی، ابریشمی و سایر لباس های، پشمی، ابریشمی و سایر لباس های ظریف که روی آن ها برچسب «شستشوی ملایم» چسبانده شده است.

هدف و سرعت: پارچه های ظریف را به آرامی تمیز می کند. در چرخۀ شستشو از سرعت حرکت و چرخش آهسته بهره می گیرد.

آب سرد

نوع پارچه: رنگ های تیره، رنگ های روشنی که ممکن است محو شوند، پارچه های ظریف، پارچه هایی که درجه کثیفی کمی دارند و هر نوع پارچه ای ممکن است آب برود.

هدف: شستشو با آب سرد کمترین میزان انرژی را مصرف می کند درحالی که با ملایمت تمام لباس ها را شستشو می دهد.

آب ولرم

نوع پارچه: پارچه های پلاستیکی، فشرده و حوله.

هدف: قدرت شستشوی خوب درحالی که آسیبی به رنگ پارچه وارد نکرده و از چروک شدن پارچه جلوگیری می کند.

آب داغ

نوع پارچه: لباس های سفید، پارچه کتان، جوراب ها، روتختی، پارچه هایی که درجه کثیفی بالایی دارند و لباس بچه.

هدف: آب داغ سخت ترین لکه ها را از بین برده و به طور عمیق پارچه را شستشو می دهد.

مرحله 7. چگونگی خشک کردن لباس های خود را تعیین کنید

حال که لباس های شما تازه و تمیز شده اند، هنگام خشک کردن آن ها باید به چند نکتۀ مهم توجه کنید؛ انتخاب دمای مناسب برای خشک کردن لباس در حالتی که از چروک شدن لباس و ورود آسیب به بافت پارچه جلوگیری شود از اهمیت بالایی برخوردار است. فراموش نکنید که در ابتدا باید فورا لباس شسته شده را از ماشین لباس شویی خارج کنید تا از اینکه لباس بوی بد بگیرد اجتناب ورزید. قبل از خشک کردن لباس باید برچسب های مراقبت از پارچه را بررسی کنید. برخی از پارچه ها نباید با ماشین خشک شوند، پس مجبورید برای خشک کردن آن ها را بیرون آویزان کنید. اکنون مراقب باشید که محفظۀ خشک کن را بیش از حد پر نکنید تا لباس های شما فضای کافی برای تکان خوردن را داشته باشند.