درب ضد سرقت چیست و چه کاربردی دارد؟

درب های ضد سرقت با این هدف ساخته می شوند که به پیشگیری از ورود سارقین کمک کند؛ همچنین این نوع درب ها می توانند در برابر نیرو و نفوذ طوفان و تغییرات آب و هوایی مقاومت بالایی از خود نشان دهند. و همچنین این درها در مقایسه با درهای معمولی می توانند سطح بسیار بالاتری از حفاظت را برای ساکنان خانه فراهم سازند.

درب ضد سرقت چیست؟

معمولا درب های ضد سرقت در دو دوسته اصلی قرار می گیرند. یک نوع آن درب های استیل مشبک است که شبیه آهن فرفوژه می­باشد و یک صفحه شیشه­ای آب دیده با ضریب سختی بالا در پشت آن قرار دارد. نوع دوم این درها، شبیه یک در چوبی یا فایبرگلاس معمولی به نظر می رسد اما در واقع از استیل با اتصالات جانبی محکم ساخته شده است. برای افزایش امنیت یک حفاظ ضد سرقت نیز  افزوده می شود. درب ضد سرقت حتما نباید برای فضای خارجی و بیرونی استفاده شود؛ به عنوان مثال می توان از آن­ ها برای اتاق های اداره، مسیرهای فرار یا زیرزمین استفاده کرد.

موارد امنیتی درب­ های ضد سرقت

گذشته از مواد مورد استفاده در ساخت درب های ضد سرقت، دستگاه های زیادی نیز می توانند نصب شوند که سطح امنیتی این درب ها را افزایش می دهد؛ ازجمله تیرهای بست، میله ها، دزدگیرها و زنجیرهای درب. همچنین می­توان از چشمی در یا روزنه در استفاده کرد؛ این چشمی یک لنز کوچک است که به شخص(داخل) این امکان را می­دهد که فرد آن ­طرف درب را ببیند. همچنین می توان پیچ های لولایی به کار برد؛ منظورمان پیچ هایی بلند هستند که اگر پایه های لولا از جای خود خارج شوند، مانع از در آمدن و افتادن درب می شوند. معمولا در درهای ضد سرقت با ضریب امنیتی بالا، این لولاها پنهان هستند و به راحتی دیده نمی شوند و این امر می تواند ورود را برای سارقین دشوارتر کند. همچنین این امکان نیز وجود دارد که یک صفحۀ ضددضربه با ضریب امنیتی بالا در نظر گرفته شود؛ زیرا این صفحه ها معمولا نقاط ضعف ساختار درب محسوب می شود.

ویژگی قفل مناسب درب ضد سرقت

امکان قفل کردن با کلید کنترل نیز می تواند یک امتیاز برای درب­ های ضد­ سرقت باشد. این قفل ها کلید های خاصی دارند که معمولا تنها سازنده آن ها می تواند از روی آن کپی بسازد. این امتیاز کمک می کند تا کس دیگری نتواند بدون اجازۀ صاحب کلید کپی آن را بسازد. قفل های بدون کلید نیز وجود دارند که در واقع نیاز به کلید و ضرورت آن را حذف کرده اند. قفل بدون کلید برای ورود از کد عددی استفاده می کند که می­تواند هر زمان که نیاز باشد تغییر یابد. یکی از گزینه ها قفل با اثر انگشت است که از اثر انگشت فرد به عنوان کلید استفاده می شود. این نوع قفل ممکن است بسیار گران باشد اما به دلیل تک بودن اثر انگشت، مطمئن تر است و ضریب­ امنیتی بالاتری دارد.

مزایا و معایب درب ضد سرقت

در این قسمت قصد داریم  به برخی از مهمترین جوانب مثبت و منفی درب های ضد سرقت اشاره کنیم:

مزایای درب ضد سرقت:

  • امنیت بیشتر
  • آرامش خاطر بیشتر
  • مانعی برای(ورود) سارقین
  • محافظت در برابر شرایط آب و هوایی سخت

هنگامی که افراد به دنبال احساس امنیت بیشتر درخانه هایشان هستند بسیاری از آن ها به سراغ این درها می روند و این مسیر را انتخاب می کنند. یکی از بزرگترین مزایای درب های ضدسرقت نه محافظت در برابر دنیای بیرون بلکه تنها ایجاد احساس آرامش است.

جوانب منفی در ضدسرقت

  • برای نصب به کمک یک متخصص احتیاج دارید
  • از نظر بصری ممکن است جذاب(و زیبا) نباشد.
  • مستعد زنگ زدگی و خوردگی هستند.

انواع درهای ضدسرقت

درهای ضد سرقت با این هدف ساخته می شوند که برای شما احساس اطمینان و امنیت را به ارمغان بیاورند و سارقین را هم دور نگه دارد. با توجه به افزایش نرخ جرم و جنایت در سراسر جهان، شما هرگز نمی­ توانید بسیار(و کاملا) ایمن و در امنیت باشید. هنگامی که صحبت از ایمنی و امنیت خانواده در میان است به هیچ عنوان نمی خواهید آن ها را خطر بیاندازید. درهای ضد سرقت خانواده تان را از هر آسیبی ایمن نگاه می دارد و از آن ها محافظت می کند. به هرحال انواع مختلفی از درهای ضد سرقت وجود دارد که می توانید از میان آن ها مناسب ترین را انتخاب کنید.

  1. سیستم دکمه ای

به نظر می رسد سیستم دکمه ای درهای ضد سرقت یکی از معروف ترین و رایج ترین سیستم ها است که در تمام دنیا استفاده می شود. این درها با یک الگوی بسیار ساده کار می کنند: یکی سیستم امنیتی به دستگیره در وصل است که باید کد عبور عددی را وارد کنید. تنها درصورتی که کد درست باشد، شما یا اعضای خانواده تان می توانید وارد خانه شوید.

 

  1. سیستم سیم کشی شده ضد سرقت از جنس فولاد ضد زنگ

این مدل از درهای ضد سرقت یک گزینه بسیار گران است اما با این وجود سطح بالایی از حفاظت را برایتان فراهم می کنند. قفل امنیتی و ضد سرقت این مدل با یک سیستم قفل 3 مرحله ای اجرا می شود که مجهز به فولاد ضد زنگ است.

  1. سیستم های ورود تلفنی

این نوع سیستم ها کاملا شبیه سیستم های امنیتی دوربین مدار بسته کار می کنند. اما بزرگترین امتیاز این سیستم ها نسبت به سیستم های دوربین مداربسته این است که به جای این که فردی را استخدام کنید تا (فیلم های) دوربین مداربسته را زیر نظر داشته باشد و برای اجازه ورود شما، کد را غیرفعال کند، خودتان با اختصاص یه کلمه کد که قفل ضد سرقت را غیرفعال می کند، می توانید وارد خانه تان شوید. همچنین این نوع سیستم درمقایسه با سیستم امنیتی دوربین مداربسته بسیار ارزان تر تمام می شوند. یک شناسه صوتی ساده در کنار برخی کلمات کدِ از پیش تعیین شده، استفاده می شود تا اجازه ورود به خانه تان برای شخصی صادر شود.

قیمت درب ضد سرقت

برخی از مهمترین فاکتورهایی که در تعیین قیمت درب ضد سرقت حائز اهمیت هستند عبارتند از:

  • نوع برند درب: که در بازار ایران سه برند ایرانی، ترکی و چینی موجود است.
  • تفاوت ظاهر درب ضد سرقت و چارچوب آن
  • نوع قفل به کار رفته برای درب ضد سرقت

توجه داشته باشید که درب­ های ضد سرقت فلزی که ساخت چین هستند از کیفیت بسیار پائینی برخوردار هستند، پس پیش از این که اقدام به خرید درب نمایید با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

کلام پایانی

هر شخصی به دنبال احساس آرامش و امنیت در خانه خود است و این امر خواسته ای طبیعی است. اما به هر حال به دست آوردن آن همیشه آسان نیست. اگرچه درهای ضدسرقت گزینه ای عالی برای افزایش سطح امنیت خانه هستند، اما بعضی از متداول ترین انواع آن ها میزان متوسطی از معایب را نیز به همراه دارد.