اهمیت تجهیزات نمای خارجی ساختمان

معماری پوشش­ و نماهای پیچیده ساختمانی به شکل مداوم در حال رشد است و یکی از جنبه های کلیدی در ارایه جزئیات نمای ساختمان، فرآیند حفظ و نگهداری از آن است. روش نگهداری عملی، مقرون به صرفه و موثر در نمای ساختمان، جزئی از نگرانی اصلی در مفهوم کلی طراحی آن است.

توسعه راه حل دسترسی به نمای بیرونی، فرآیندی بلند مدت بوده و راهکارهای تعمیر و نگهداری آن می تواند به منظور افزایش عمر بنا در نظر گرفته شود. تمیز کردن و نگهداری از نمای ساختمان با کاربرد سامانه های سفارشی در فضای کاربری فشرده با وجود افزایش تقاضا به منظور جایگزینی و تعویض صفحات نما و اجزای مرتبط با تجهیزات آن در طی چرخه سرویس توسعه یافته است.

دسترسی به نما، حرفه­ای تخصصی و صنعتی با علایق ویژه و حوزه کاربردی خاص و تخصصی محدود شده در مقیاس جهانی و یک تجربه ویژه و گسترده در بخش­های مختلف صنعت ساخت و ساز است.

اجرای طراحی سامانه ­های دسترسی و تجهیزات نما

تعمیر و نگهداری از نما در مقیاسی گسترده از تمیز کردن منظم شیشه ها گرفته تا جایگزینی صفحات خراب متفاوت است. پس از اجتناب از گزینه های مرتبط با کار در ارتفاع که در سلسله مراتب مربوط به آن ذکر شده، تجهیزات موقت و دایمی دسترسی به نما بر روی ساختمان نصب شده اند که در رسیدگی به نمای خواسته شده به کار گرفته می شوند. نیروهای عملیاتی در معرض خطر سقوط از ارتفاع قرار دارند که این اتفاق زمانی می افتد که:

  • نقاط دسترسی ایمن در داخل و اطراف تجهیزات دسترسی به نماسازه ها به درستی در نظر گرفته نشده است.
  • وجود خطای ساختاری
  • گیرکردن اتفاقی در زمانی که تجهیزات دسترسی به نماسازه ها به مانع برخورد کرده
  • در معرض خطر بودن در هنگام نصب سامانه دسترسی به نماسازه ها یا نگهداری از آنها
  • خطر برای عموم اشخاص در مجاورت تجهیزات دسترسی به نماسازه ها یعنی خطر برخورد با ریزش اجسام.

گزینه های در دسترس از بالا به پایین یا برعکس است. برای سازه هایی با ارتفاع کمتر از 40 متر، از بالابر متحرک می توان استفاده کرد. البته، این به شرطی است که در محوطه سازی دقت کافی شود تا مانع از فعالیت تجهیزات نشود. بالاتر از این سطح، واحدهای تعمیر و نگهداری ساختمان (BMU) از بالا به پایین به خودی خود وارد می شوند. زمانی سقف، محل حفاظت از سیستم تأسیسات (مکانیکی، الکتریکی و لوله­کشی) ساختمان بود و فضای موردنیاز برای واحدهای تعمیر و نگهداری به راحتی در یک گوشه از آن یافت می شد. در نتیجه، این مورد باعث دسترسی راحت تر به نمای بیرونی با استفاده از ماشین های سبک تر و کوچک تر می شد.

همچنانی که سقف ها به ارتفاع پنجم رسیده یا به فضاهای عمومی مثل تراس، باغ و پنت هاوس تبدیل شدند، رقابت برای دسترسی بیشتر به مساحت کف باعث محدود شدن دسترسی به مناطق سنتی تر موجود در ساختمان ها شد. این امر اغلب منجر به جایگزینی واحد تعمیر و نگهداری بلندتر در هسته ساختمان گردید که محیطی آزاد و بدون مانع را برای فعالیت این تجهیزات برجای می گذارد. این تجهیزات با ظرفیت حمل بار سنگین که به واسطه قویترین بخش ساختمان تحمل می شد، بزرگ تر و سنگین تر شدند.

بدون توجه به موقعیت واحد تعمیر و نگهداری ساختمان  در بنای سقف، پوشش می تواند مشکل ویژه ای در ساختمان هایی با نمای پیچیده باشد. مدل طراحی پیچشی (Twisting) بکار رفته در نمای ساختمان مشکلات خاص خود را به همراه دارد و پل های آسمانی نیز منطقه ای مرده مشابه با فضای بالکنی ایجاد می کنند. گهواره های با وزن داده شده جهت قسمت زیرین مناطق معلق و سامانه های جداگانه برای قسمت های داخلی منجر به افزایش وزن و هزینه تجهیزات و ماشین­آلات و کاربرد سامانه های اضافی در ساختمان می شوند. با افزودن شیشه به نما، چالش های ناشی از این نمای پیچیده بیشتر می شود.

تعویض شیشه

یکی از گزینه های معمول مورد استفاده این است که از واحد تعمیر و نگهداری ساختمان  به منظور جایگزینی در شیشه کاری یا بخش های دیگر نما با تسهیل یک بالابر کمکی به اضافه تکیه­گاه استفاده کنید (توجه: مجموع بار معلق بر روی جرثقیل بالابر شیشه­ای مطابق با استاندارد (BS EN 1808) در حدود 1 تن است). در حقیقت، عمر شیشه نصب شده در نما بیشتر از دوام ساختمان است. مگر اینکه، در معرض فشار محیطی قرار بگیرد. پس از تکمیل ساختمان، شکستن پنجره های شیشه ای منفرد نسبتا کمتر اتفاق می افتد و اتمام برگه ضمانت می تواند دلیل محکم تری برای تعویض صفحات جایگزین باشد.

در برخی از موارد، صفحات شیشه ای به شکل داخلی جایگزین می شوند (به علت داخلی بودن بست و مهره ها یا محدوده بالکنی). اگرچه، به علت محدودیت در بالا کشیده شدن یا اندازه سرسرا، به شکل خارجی تحویل داده می شود. به منظور انتقال بازوی دستگاه لعاب­گیر به داخل ساختمان، به محل عملیات با فضای آزاد برای تعویض شیشه نیاز داریم.

بارگیری نما

به شکل کلی، گهواره (BMU) به آرامی به نما متصل شده، مگر اینکه نیرویی خارجی به آن وارد شود. در حالت معمول، این نیرو معمولا وزش باد است. کاربرد گهواره­های حمل بار با سرعت وزش باد محدودتر می شوند. به احتمال زیاد، اگر سرعت وزش باد از 12 متر بر ثانیه (25 مایل بر ساعت) بیشتر بشود، نبایستی از این تجهیزات استفاده کرد که این مقدار معادل با 6 (وزش نسیم تند) در مقیاس بوفورت است.

در بخش مرتبط با جریان هوای ساختمان، سکوی معلق در مقابل نما با بارگیری مشابه ای از وزش باد ثابت نگه داشته می شود. از سمت چپ گهواره در مقابل وزش باد محافظت خواهد شد. طرفین بنا دارای ریسک بیشتری هستند، اما سکوی معلق در انتها با نمایش کوچکترین مقطع اش به پایان می رسد. گوشه های خالی ساختمان، بدترین نقاط برای چرخانه در نظر گرفته می شود. سایه روشن ها، آفتاب­گیر و آفتاب شکن ها، نقاط بحرانی و مشکل ساز در بارگذاری موضعی هستند.

بارگذاری ساختاری

تاثیرات بارهای وارده «در حین کار» و «سقوط» شامل (بارگیری اضافی، سرعت بیش از حد، تصادفی) که تحت تاثیر مسایلی چون عملکرد و انبارمانی تجهیزات دسترسی به نمای سازه بر بنا تحمیل می شود، قابل توجه بوده و بایستی در طی فرآیند با مهندسین سازه در مورد آن مشورت و هماهنگی شود. مسیرهای بارگیری کامل در زمان ارزیابی واکنش های سامانه های دسترسی به نماسازه در همه موقعیت های عملیاتی و انبارمانی آن بایستی از طریق سازه در نظر گرفته شود. اتصالات تجهیزات به سازه بایستی جوش داده شده، با استفاده از پیچ و مهره بسته یا در محل خود قالب­گیری شوند.

 

Author: